0

تاریخچه ابزار آلات جراحی

تاریخچه ابزارهای جراحی
بازدید 211

شاید بیش از ده هزار سال قبل از میلاد مسیح انسانها موفق شدند با استفاده از جنس سنگ چخماق یا دندان های بعضی از حیوانات، ابزار آلات جراحی را بسازند.

بقراط حکیم صفحات کوچک فلزی را با حرارت دادن و تغییر به شکل تیغ تیز تبدیل می نمود. سلوسوس حکیم در رم باستان موفق شد، ابزارهایی مانند چاقو، اره، فورسپس، اره، تیغ و هوک را در جراحی استفاده نماید اما از قرن ۱۸ و ۱۹ ابزارهای جراحی به دست صنعت گران، نقره سازها، مس گرها و خراطان ماهر ساخته می شد.

دسته ابزارها به شکل زیبایی از عاج فیل و چوب تراشیده ساخته می شد. ابزار آلات جراحی معمولا از فلزات مختلفی تولید می شود. از قبیل نیکل، تنگستن کارباید، نقره، برنزیا مس قابل انعطاف، تیتانیوم، آلیاژهای کبالت، فولاد ضد زنگ یا استینلس استیل که تقریبا امروزه ۸۵ درصد ابزار آلات جراحی از این جنس ساخته می شود.

وسایل و ابزار الات جراحی قابلیت و توانایی دست جراح را افزایش می دهد. معمولا اسامی اغلب وسایل با توجه به نوع کارکرد و نام سازندگان آن انتخاب می شوند. مانندوسایل جراحی یاشارگیل که پروفسور غازی یاشارگیل جراح بزرگ مغز که از سوی انجمن جراحان مغز آمریکا به جراح مغز قرن معرفی شده بسیاری از وسایل جراحی را طراحی و به نام خود ثبت نموده است از قبیل ست جراحی مغز یاشارگیل، سرساکشن یاشارگیل و اکارتورهای یاشارگیل و…..

 

برگرفته از کتاب: آشنایی با دستگاه های پزشکی
نویسنده: محمد سرشار

 
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید