1

انواع وسایل یکبار مصرف تزریقی و ست های سرم و آنژیوکت

ست سرم و آنزیوکت
بازدید 481

اسکالپ وین SCALPVEIN و کاربری آن

برای تزریق محلول ها از طریق سیاهرگ مورد استفاده قرار می گیرد و به شکل پروانه ای است و یک بار مصرف میباشد و رنگ های آن نشانه ظرافت و ضخامت سوزن های آن است. مانند:رنگ سبز شماره ۲۱ زنگ قهوه ای تیره شماره ۲۲ و رنگ آبی شماره ۲۳ و … جهت بیماران تالاسمی نوع مخصوص بنام تالاسو یا اسکالپ تالاسمی تولید می شود.

میکروست MICROINFUSION SET

برای استفاده حجمی مشخص از داروها در تزریق از طریق سیاهرگ ها مورد استفاده قرار می گیرد که به انتهای آن اسکالپ وین یا آنژیوکت متصل می گردد و حجم تیوپ آن ۱۰۰ میلی لیتر می باشد اما در میکروست های تخصصی حجم آن به ۱۵۰ میلی میرسد.

موارد مصرف آنژیوکت

آنژیوکت (IV . CATHETER ) همانند اسکالپ وین وسیله ای است برای تزریق دارو به طور مکرر و طولانی ضمنا این وسیله سبب می شود که مریض در هنگام ضرورت با بستن آنژیوکت بوسیله دکمه ای که روی آن تعبیه شده از جای خود بلند شود، ضمنا در هنگام تزریق داروی ترکیبی یا تزریق های بعدی هم می توان از آن استفاده کرد و از سوراخ شدن مجدد رگها خودداری نمود و دارای شماره های مختلف می باشد. به رنگ های طوسی، نارنجی، سبز، صورتی، آبی، زرد و بنفش عرضه می شود که پر رنگ نشانه شماره و ضخامت سوزن تزریق می باشد.

فرق بین آنژیوکت و اسکالپ وین

اسکالپ وین برای یک بار و یک محلول مورد استفاده قرار می گیرد و یکبار مصرف است اگر مریض بخواهد در زمان طولانی از تزریق محلول ها و تزریق یا ترکیب داروها استفاده کند جهت جلوگیری از تزریق چندین باره در رگ ها از آنژیوکت استفاده می شود.

 ست سرم

برای تزریق مایعات وریدی از طریق آنژیوکت و اسکالپ وین و… مورد استفاده قرار می گیرد، با قرقرهای که روی این وسیله تعبیه شده است تعداد تزریق سرم را کنترل می کنند هر ۱۵ الی ۲۰ قطره معادل یک سی سی می باشد.

ست سرم رنگی

ست سرم رنگی جهت تزریق داروهای ویژه و حساس به نور به خصوص در شیمی درمانی و داروهای خاص مورد استفاده قرار می گیرد. 

ایروی AIRWAY

جهت باز نگه داشتن مسیر هوا و فیکس کردن زبان در طول بیهوشی یا زمانی که مریض قادر به تنفس ارادی نباشد در دهان مریض و در لوله تنفسی قرار می گیرد، در شماره های مختلف تولید می شود و هر رنگ نشانه سایز آن می باشد. از سایز ۲ صفر الى ۵ تولید میشود.

تفاوت لوله هوا یا ایروی با لوله تراشه

ایروی برای مدت کوتاه و تراشه برای مدت طولانی قابل استفاده است. ایروی تنها از طریق دهان وحلق در صورتی که تراشه از راه بینی هم ایجاد مسیر هوا را امکان پذیر می کند.

لوله تراشه TRACHEAL TUBE

لوله تراشه وسیله ای است برای باز نگه داشتن مسیر هوا از راه دهان یا بینی به مدت طولانی جهت ترزیق داروهای بیهوشی. لوله تراشه به صورت کاف دار و بدون كاف می باشد و در شماره های مختلف تولید می گردد.

لوله تراشه اسپیرال و فرق آن با تراشه معمولی در تراشه اسپیرال داخل آن فنر پیچ در پیچ قرار گرفته تا مانع تا خوردگی و کم و زیاد شدن مسیر هوا گردد و لذا وسیله ای مطمئن تر از تراشه معمولی است.

لوله تراکستومی و کاربرد آن TRACHEOSTOMY TUBE

برای ایجاد یک راه هوا بصورت انتخابی در درمان های طولانی از این وسیله استفاده می شود. از لوله تراکستومی می توان جهت تخلیه و ساکشن ترشحات زیاد استفاده کرد. زمانی که انسداد راه تنفس ایجاد گردد و نتوان از لوله تراشه استفاده نمود از لوله تراکستومی استفاده می شود و با سوراخ کردن گردن آن را در لوله تراشه قرار می دهند و به دو صورت کافدار و بدون كاف تولید می گردد و معمولا بدون كاف برای کودکان زیر ده سال مورد استفاده قرار می گیرد.

ست مکونیوم MECONIUM SET

جهت جلوگیری از تروما و احياء هرچه سریع تر نوزاد در هنگام تولد و در زایمان های طبیعی و سزارین مورد استفاده قرار می گیرد گرچه غلظت مکونیوم در ترشحات ساکشن متفاوت است اما معمولا زمان آن عموما بین ۳تا۵ دقیقه در هر نوبت می باشد ولی به هر حال تصمیم اصلی با پزشک است.

همواگ HEMOVAC

وسیله ای است که با استفاده از سیستم خلأ خون و ترشحات حفره های بدن را پس از عمل جراحی به صورت تدریجی تخلیه می کند و از عفونت در محل جراحی جلوگیری می کند و در حجم های مختلف تولید می شود.

چست باتل CHEST BOTTLE

چست باتل ظرفی است پلاستیکی مدرج با قیف و شلنگ، جهت جمع آوری ترشحات داخل بدن در زمانی طولانی تر با اندازه ۲ یا ۲۰۵ لیتری و دارای خط که سبب جذب تدریجی ترشحات می گردد.

چست تیوب CHEST TUBE

لوله چست تیوب برای تخلیه چرک و هوا برای از بین بردن فشار منفی و مانع شدن از فشار بر قلب وریه مورد استفاده قرار می گیرد و انتهای آن به چست باتل متصل می گردد، چست تیوپ بر حسب نیاز مریض تا چند روز قابل استفاده است.

اکستنشن تیوپ EXTENSION TUBE

رابطی است که بین ست های مختلف مانند ست سرم، ست خون و… با سایر ست ها مانند اسکالپ وین و آنژیوکت ارتباط برقرار می کند در سایر اتصالات تزریقی می توان از آن استفاده کرد و از رنگ تیره آن برای تزریق داروی مایعات حساس به نور استفاده می شود.

درن کاروگیت CORRUGATE DRIN

از این محصول می توان در تخلیه ترشحات از محل زخم های باز مورد استفاده قرار داد این محصول به دو صورت PVC و سلیکونی با ابعاد ۳ و ۴ و ۵ سانتیمتر تولید می شود.درن کاروگیت دارای خط ایکس ری است.

درن پن روز PENROSE DRAIN

لوله لاستیکی نرم و انعطاف پذیری است جهت تخلیه ترشحات از زخم های باز مانند درن کار و گیت مورد استفاده قرارمی گیرد با این تفاوت که جنس آن لاتكس و PVC و ابعاد آن ۱ و ۰/۵ اینچ می باشد و به رنگ کرم و بدون خط ایکس ری است.

کیسه کلستومی COLOSTOMY BAG

در زمانی که بیمار به طور دائم یا موقت بخواهد از مسیر کلستومی جهت دفع مدفوع استفاده کند باید از این وسیله بهره برداری نماید، کیسه کلستومی به صورت کمربندی و دائم که کیسه یدک دارد تخلیه و شسته می شود یا یک بار مصرف چسبی با دهانه های متفاوت تولید می گردد.

کاندوم شیت

جهت اتصال آلت تناسلی به کیسه ادرار از کاندوم شیت استفاده می شود و تنها در جنس مذکر قابل استفاده است و دارای قطرهای مختلف می باشد، این محصول درکسانی که اختیار ارادی در دفع ادرار ندارد و یا دارای تکرر ادرار می باشند مورد استفاده قرار می گیرد.

صفر بند آنژیوکت یا اسکرو کپ

در هنگام تزریق های طولانی از آنژیوکت استفاده می شود و با بستن صفر بند بر روی  آنژیوکت هم از آلودگی آن جلوگیری به عمل می آورند و هم به علت بافت نرم از قسمت لاتکس می توان داروهای تزریقی را از راه آن وارد آنژیوکت نمود و مجددا با برداشتن آن به کار تزریق از طریق آنژیوکت ادامه داد.

موارد استفاده سه راهی آنژیوکت: این محصول جهت اتصال چند مسیر مورد استفاده قرار می گیرد، با باز و بسته کردن شیر در جهات مختلف می توان مواد مختلفی را بدون نیاز به عروق جدید وارد بدن مریض نمود.

اریگیتور IRRIGATOR

جهت جلوگیری از هدر رفتن مایعات استریل و راحتی شستشوی زخم ها در مراکز درمانی مورد استفاده قرار می گیرد این وسیله با داشتن اسپایک نوک تیز پلاستیکی به راحتی در ظروف پلاستیکی و لاستیکی فرو می رود و کاربر می تواند به اندازه نیاز از آن محلول جهت شستشو یا جابجایی محلول استفاده نماید و سپس با در پوشی که در آن تعبیه شده است بقیه را جهت مصرف بعدی نگهداری نماید.

مثلا برای شستشوی زخم ها کاربر می تواند با نصب اریگیتور بر روی ست سرم هر مقدار که لازم است از آن استفاده و باقی مانده سرم را در بیمار بعدی مورد استفاده قرار دهد با نصب درپوش از آن استریل شدن آن جلوگیری می گردد.

کانولا

كانولا یا آی وی کتتر همان آنژیوکت است که به رنگ های قهوه ای-خاکستریسبز-آبی- صورتی – زرد و بنفش تولید می شود و رنگها، نشانه شماره اندازه و ضخامت سوزن آن می باشد.

استری استریب یا چسب بخیه

جهت پانسمان و بخیه زخم های سطحی و در نقاط حساس بدن به شرط آن که عمقی نباشد از چسب بخیه استفاده می کنند که در بخش درمان هم به آن استری استریپ گفته می شود، به صورت تکه های چند عددی باریک و پهن وجود دارد و با نزدیک کردن دو لبه پوست از بالا و پایین به این کار اقدام می شود و برای اطمینان دو عدد چسب بخیه در دو طرف به صورت عمودی بر روی چسب قرار می گیرد که اصطلاحا به آن بخیه نردبانی می گویند.

فیلتر آنتی باکتریال وایبرال

جهت جذب ذرات بسیار ریز ویروس و کاهش انتقال آلودگی ها از بیمار به دستگاه و بالعکس مورد استفاده قرار می گیرد و قابل استفاده در ست های اطفال و بزرگسال می باشد.

فیلتر آنتی باکتریال HME

این فیلتر همانند فیلتر آنتی باکتریال عمل کرده و در هنگام هوای ورودی به داخل این فیلتر قابلیت جذب و نگهداری رطوبت و گرما را دارد. غشای فیلتر آنتی باکتریال HME، ۰٫۳ میکرون می باشد. معمولا این نوع فیلترها همانند فیلتر وایبرال در دستگاه های بیهوشی و ساکشن و اکسیژن ساز به کار می رود.

پلیت کوتر

جهت برقراری ارتباط الکتریکی در هنگام جراحی با دستگاه کوتر پلیت یکبار مصرف یا دائمی در زیر بیمار قرار می گیرد. پلیت حالت رسانا دارد و در سه سایز بزرگسال، اطفال، نوزاد یک لب و دو لب تولید می شود.

پلیت از موادی ساخته شده که پوست بتواند قابلیت تنفس داشته باشد و در عین چسبندگی به بدن مریض براحتی پس از تعرق از بدن مریض جدا شود. پلیت دائمی از جنس لاستیک و یا سیلیکون می باشد.

قلاب آمینوتومی

آمینهوک یا قلاب آمینوتوم میله ای است بلند به طول ۲۷ سانتیمتر جهت استفاده در بخش زنان و زایمان جهت ضربه زدن به کیسه آب و پاره نمودن آن در هنگام ضرورت از جنس پلاستیک فشرده با نوک بسیار تیز.

سوزن فیستولا

برای باز نگه داشتن رگ جهت گردش خون در بیماران دیالیزی و به دو صورت وریدی و شریانی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

برگرفته از کتاب: آشنایی با دستگاه های پزشکی
نویسنده: محمد سرشار

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. علیرضا گفت:

    مطالب عالی دارین. ممنون از شما

بیشتر بخوانید