1

تاریخچه انواع بادکش درمانی(فواید و عوارض آن) از گذشته تا امروز

بادکش درمانی
بازدید 138

در قرن 15 پیش از میلاد در مصر باستان، از شاخ حیوانات و بامبو بعنوان بادکش استفاده می شده است. اولین گزارشهای استفاده از بادکش در چین باستان به دوران جی هونگ گیاه‌شناس بازمی‌گردد. بادکش درمانی در طب سنتی چینی از اهمیت بالایی برخوردار بوده و امروزه در بیمارستان‌های چین تحت عنوان طب سنتی چینی استفاده می‌شود.
همیشه از قدیم این توصیه را در مورد نیش زنبور و یا گزش حشرات شنیده‌ایم که با مکیدن ناحیه گزیده شده و خارج کردن محتویات آن از دهان جلوی گسترش التهاب گرفته می‌شود. در واقع مکیدن نیش حشرات یا زخم ها، یکی از کاربردهای حجامت می باشد همچنین در درمان برخی از بیماری‌ها، استفاده از حیوانات برای مکش مثل زالو در زالو درمانی دیده می‌شود.
حال در این مقاله به تعریف بادکش درمانی، فواید و عوارض بادکش درمانی،همچنین انواع مختلف مکش درمانی می پردازیم.

بادکش درمانی چیست؟

بادکش درمانی یا copping یک روش درمان قدیمی است که در درمان بسیاری از بیماری ها میتواند موثر باشد. و بادکش درمانی، در بهبودحال عمومی چه در سطح ذهنی و روانی و چه در سطح جسمی و فیزیکی بسیار اثرگذار است. پزشکان سنتی معتقدند که بادکش می‌تواند نه‌تنها به‌اندازه آنتی‌بیوتیک‌ها و مسکن‌ها بلکه بیشتر از آن‌ها عمل کند.

بادکش گذاشتن یا طبق گفته عوام، لیوان انداختن‌ها امروزه در بین اهل‌فن به حجامت گرم و خشک، معروف است. در بادکش گرم با ایجاد حرارت در فنجان‌ها عمل بادکش را انجام می‌دهند، درنتیجه، یک خلأ در پوست بیمار ایجادشده که خون راکد را جدا می‌کند و معمولاً فنجان‌ها از نوع سفالی، شیشه‌ای، پلاستیکی و یا سیلیکونی هستند؛ اما در بادکش خشک یا بادکش سرد، از دستگاه‌های مکش در دسته بندی مکمل درمان(دستگاه های بادکش 6،8 و 12 لیوانه ) استفاده می‌کنند که خلأ ایجادشده خون راکد را جدا می‌کند . در بادکش گرم، بیشتر از فنجان شیشه‌ای استفاده می‌شود زیرا پزشک یا درمانگر می‌تواند وضعیت پوست را مشاهده و کنترل کند.
بادکش درمانی از روش‌های مهم درمانی در طب سنتی و طب سوزنی (چینی) است که دارای سابقه چند هزارساله است. از گذشته‌های دور اطباء و حکمای مشرق زمین در درمان بسیاری از بیماری‌ها و دردها از آن بهره می‌گرفته‌اند. در طب سنتی چین، تلفیقی بین بادکش درمانی و طب سوزنی صورت گرفته است و اطبای چینی برای افزایش تأثیر طب سوزنی، در بسیاری موارد، آن را همراه با بادکش به کار می‌برند.

فواید و عوارض بادکش درمانی

همان‌طور که ذکر شد از بادکش برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شود. ازجمله مزایای بادکش درمانی، کمک به اختلالات پوستی مانند اگزما و آکنه، بهبود درمان اختلالات خونی، بیماری‌های روماتیسمی، تسکین دردهای عضلانی، مشکلات زنان می‌توان اشاره کرد. همچنین بادکش با ایجاد خلأ، به حذف سموم و عفونت‌های موضعی مثلاً گزیدگی با مار و عقرب کمک می‌کند.
در مواقعی با انجام تمرینات ورزشی، بدن دچار خستگی و کوفتگی در قسمت های مختلف شده و در نتیجه باعث جمع شدن مواد زائدی مانند اسید لاکتیک در بدن می شود. زمانیکه این مواد زائد در سلول‌ها و مویرگ‌های سطحی بدن وجود داشته باشد، مانع از خون‌رسانی دقیق و مناسب به سلول‌های بدن و قسمت‌های مختلف می‌شود و به‌این‌ترتیب درد و خستگی به همراه می‌آورد. بادکش با تغییر دادن موضع مواد زائد و با ایجاد انبساط در مجاری و عروق خونی به اکسیژن‌رسانی بهتر به سلول‌های بدن و همچنین رفع خستگی و کوفتگی عضلات بدن کمک می‌کند.


همچنین از بادکش درمانی می‌توان برای از بین بردن درد گردن، کمردرد، میگرن، روماتیسم، سلولیت، اضطراب و خستگی استفاده کرد. بادکش درمانی فواید بسیاری دارد که از دیگر فواید آن، کمک به درمان آلرژی و آسم، کم‌خونی و هموفیلی، ورم مفاصل و فیبرومیالژیا، اسپوندیلوز گردن، اگزما و آکنه، فلج صورت، باروری و برخی اختلالات زنان، هرپس زوستر و رگ‌های واریسی است.

از فواید دیگر بادکش درمانی رفع چربی‌های شکم و پهلوست که اکثر درمانگرها این روش را برای لاغری و کاهش وزن افراد توصیه می‌کنند. علاوه بر بادکش درمانی باید هم‌زمان برنامه رژیم غذایی را داشته باشیم که تمامی مواد غذایی لازم بدن را تأمین کرده و در کنار بادکش درمانی هم‌زمان به نتیجه دلخواه خود برسیم.

برای داشتن این برنامه غذایی بهتر است از متخصصین تغذیه کمک گرفت. اگر تصمیم به لاغری و رسیدن به نتیجه مطلوب گرفتید جهت مشاهده وزنی خود از ترازوهای دیجیتال و هوشمند مطابق برنامه ریزی رژیم استفاده نمایید. همچنین جهت مشاوره خرید میتوانید با همکاران ما در پشتیبانی ندامد در ارتباط باشید.

برخی عوارض بادکش مانند درد خفیف، کبودی، سوختگی یا عفونت پوست را ممکن است پس از انجام آن مشاهده شود که پس از چند روز از بین خواهد رفت. لازم به ذکر است که در درمان با بادکش، به هیچ وجه فقط نباید بادکش را در قسمت‌های دارای التهاب پوست، سوختگی، عفونت یا زخم‌های باز انجام داد.

انواع بادکش درمانی

برای آزاد شدن گرفتگی عضلات در قسمت‌های کمر و سرشانه‌ها، بادکش کمر مفید است.
برای رفع گرفتاریهای کم کاری و پرکاری تیروئید از بادکش گردن میتوان استفاده کرد.
رفع چین و چروک و شفاف شدن پوست را میتوان با بادکش صورت بهبود بخشید.
از بادکش شکم جهت لاغری شکم و پهلوها، کاهش مشکلات گوارشی، درمان یبوست و بهبود و تقویت عملکرد معده و روده و دفع سنگ کلیه و سنگ صفرا استفاده میشود.
بادکش رحم و تخمدان، در بهبود عملکرد تخمدان و رحم، کاهش درد دوران پریود و ناباروری موثر است.
جهت برطرف کردن گرفتگی اعصاب و عضلات در قسمت رگ سیاتیک از بادکش سیاتیک استفاده میشود.

چه کسانی نباید از بادکش درمانی استفاده کنند؟

بطورکلی بادکش جزء درمان‌های بی‌خطر تلقی می‌شود اما برای همه توصیه نمی‌شود. افرادی که شرایط پزشکی خاصی دارند، باید از انجام بادکش خودداری کنند،مخصوصا افرادی که شرایط و بیماری‌های زیر را دارند:

اگزما
صرع
هموفیلی
پسوریازیس
سابقه سکته مغزی
آفتاب سوختگی

عوامل دیگری که در زیر اورده شده است را قبل از بادکش درمانی باید در نظر داشت:

سن : بادکش درمانی برای سالمندان و کودکان به دلیل شکنندگی پوست آنها اجتناب شود یا باید به شدت تحت نظر باشد.

بارداری : از بادکش در ناحیه شکم و کمر خودداری شود.

داروها : اگر داروهای رقیق کننده خون مصرف می‌کنید، بادکش درمانی نکنید.

باید توجه کرد، افرادی که دارای شرایطی از قبیل بیماری‌های قلبی، بیماری‌های کلیوی، رگ‌های واریسی، سرطان، لغزش دیسک، فتق و شرایط خونریزی غیر کنترل مانند خونریزی، لوسیمی و لکه های خونی روی پوست ناشی از آلرژی‌ها می‌باشند، با احتیاط کامل و با مشورت با متخصص طب سنتی، اقدام به دریافت خدمات بادکش درمانی نمایند.

سخن پایانی

به طور کلی می توان گفت بادکش درمانی اثرات مثبتی بر روی سیستم ایمنی بدن دارد ولی بسیاری از آثاری که طب سنتی برای آن تعریف کرده است، هنوز به طور علمی اثبات نشده است. اگر این کار به درستی انجام شود، خطری برای بدن ایجاد نمی کند. پس اگر نیاز به انجام بادکش درمانی و یا حجامت دارید، حتما به دنبال یک پزشک متخصص و با تجربه باشید.

شما می توانید با استفاده از بادکش درمانی و یا حجامت، دردهای عضلانی را به مقدار بسیار زیادی کاهش دهید و اسپاسم عضلات را به مقدار چشمگیری کاهش دهید اما هرگز فراموش نکنید که باید به بادکشی و یا حجامت به چشم درمان های کمکی نگاه کنید و نباید از آن ها را جایگزین درمان های پزشکی خود کنید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. علیرضا گفت:

    ممنون از مطلب مفید و جامع تون راجع بادکش درمانی

بیشتر بخوانید