0

ابزارهای جراحی زنان و زایمان

ابزارهای جراحی زنان
بازدید 159

کورت زنان

کورت زنان یا کورت کورتاژ به طول ۳۰ سانتیمتر با سر بیضوی شکل با لبه بیرونی تیز یا کند در هنگام نیاز جهت کورتاژ کردن مورد استفاده متخصص زنان قرار می گیرد.

معمولا از دهانه های داخلی ۵ میلی متر تا ۲۳ میلی متر در بازار موجود است. با شماره ۲ صفر که کوچکترین سایز است تا شماره ۱۲ که بزرگترین دهانه را دارد به بازارعرضه می شود و معروفترین مدل آن sims است.

هیسترومتر

جهت اندازه گیری دهانه رحم به کار می رود و مدرج است، جنس آن از نیکل است کمی نرم است و می توان با دست آن را خم نمود تا براحتی داخل رحم شود.

بوژی هگار

بوژی سوندهای فلزی که در ژینوکلوژی یا بخش زنان و زایمان مورد استفاده قرار می گیرد، برای باز کردن مجاری در ست های کورتاژ مورد استفاده قرار می گیرد. کلیه بوژی ها دارای انحنای مختصر می باشند، بوژی ها هم هر کدام دارای یک شماره هستند، گاهی اوقات یک بوژی به دو شماره تقسیم می شود، ست های آن معمولا بین ۶ تا ۱۶ عدد متغیر است. معروف ترین آن بوژی هگار می باشد. معمولا قطر بوژی از یک میلی متر تاسی میلی متر متغیر است.

پنس کل یا تناكلوم (Tenaculum)

تناكلوم به پنسی گفته می شود که دارای دوشاخ یا چهارشاخ که در گرفتن کل در زنان و زایمان به کار می رود، معمولا پنس دوشاخ آن بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد و بلندی آن ۲۴ سانتی متر است؛ که نوک آن به صورت تیز یا کند موجود می باشد.

پنس جفت یا رینگ فورسپس

به خاطر گردی سر پنس به رینگ فورسپس شهرت دارد، در زنان و زایمان و جاگذاری آیودی مورد استفاده قرار می گیرد و برای داشتن گاز یا وسایل دیگر نیز می توان از آن استفاده کردو نوعی از آن دارای سری بیضوی شکل است. در بعضی از جراحیهای عمومی تشکیل ست می دهد. معمولا سایز آن ۲۴ سانتیمتر و بصورت راست و کج عرضه می شود.

 

برگرفته از کتاب: آشنایی با دستگاه های پزشکی
نویسنده: محمد سرشار

برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید