0

معرفی دستگاه الکتروکوتر(الکتروسرجری) ELECTRO CUTTER

الکتروکوتر
بازدید 305

دستگاه کوتر یا الکترو کوتر جریان الکتریکی است که جهت برش یا جلوگیری از خونریزی در اتاق عمل، کلینیک ها و مطب ها مورد استفاده قرار می گیرد. در کوترهای قدیمی (حرارتی) گرمای انتقال یافته از نوک قلم کوتر باعث برش و انعقاد خون می گردید. اما در الکتروکوتر تیغه الکتریکی جهت برش و انعقاد به طور همزمان عمل می کند، چون می توان با الکترو کوتر جلوی خونریزی در حین عمل جراحی را گرفت لذا جراح امکان می یابد تا ساختارهای بافت تحت عمل جراحی را به راحتی مشاهده نماید به خصوص در عمل های جراحی چشم، صورت و جراحی پلاستیک و… مورد توجه است.

نوعی از کوترها تک قطبی Mono polar و نوع دیگر دو قطبی بایو پولار Bio polar می باشد. تک قطبی مونوپولار (تک الکترود) نیاز به پلیت در زیر مريض بوده. اما در کوتر دو قطبی نیاز به پلیت نیست و قلم کوتر دو قطبی که همانند پنست می باشد از یک شاخ قلم جریان الکتریکی وارد و از شاخ دیگر خارج می شود. جهت انعقاد و جلوگیری از خونریزی که به دلیل برش در بافت ایجاد می شود از روش coagulation کاگولیشن استفاده می شود. برای برش بافت از مدكات CUT استفاده می شود، روش Blend روش ترکیبی جهت برش و انعقاد به طور همزمان می باشد. در دسته کوتر دو دکمه آبی و زرد وجود دارد که دکمه آبی برای سوزاندن و زرد برای برش می باشد.

کوترهای الکترو سرجری در واتهای مختلف از ۵۰ وات به بالا تولید می شود. مزیت کوتر الکترو سرجری این است که سبب برش ظریف بدون تخریب بافت شده و با کمترین اسکار و کاهش زمان بهبود قابلیت استفاده در نواحی مختلف بدن را دارا می باشد. کوترهای رادیو فرکانسی (آر اف) امواج رادیویی را با فرکانس بالا تولید می کند، میزان حرارت تولید شده بین ۳۸ تا ۴۴ درجه سانتیگراد است و به دلیل فرکانس بالا در عمل جراحی احتمال اسکار کمتر می باشد.

بعضی از کوترهای آر اف دارای فرکانسی نسبی بین ۵۰۰ تا ۲۵۰۰ کیلو هرتز KHZ می باشد. فرکانس بسیار بالا قدرت برش را کم می کند. پلیت کوتر یا صفحه بیمار از جنس رسانا دارای سطحی صاف است که زیر ران یا باسن بیمار قرار می گیرد و به دو صورت دایمی و یک بار مصرف تولید می شود. پلیت یکبار مصرف به صورت یک لبه و دو لبه می باشد و در سه اندازه اطفال، نوزاد و بزرگسال تولید می شود.

دسته الکترود یا قلم کوتر به وسیله رشته سیمی به دستگاه کوتر متصل می شود که در دست جراح قرار می گیرد و برای سوزاندن بافت در حال خونریزی یا برش، استفاده می شود. دکمه آبی که بر روی قلم مونو پولار است عملکرد آن به گونه ای است که جریان از طریق قلم کوتر به بدن بیمار وارد و سپس از طریق پلیت از بدن خارج می شود. چنانچه از الکترو کوتر در محیط بسته استفاده شود، باید از تهویه مناسب جهت خروج دود حاصل از دستگاه مورد استفاده قرار داد. بنا بر سیستم طراحی شده کوتر از پلیت یک لبه یا دو لبه استفاده می شود. برای جلوگیری از سوختگی احتمالی در هنگام کار کردن با کوترمونو پولار باید تمام اشیا فلزی و جواهر آلات از بیمار دور باشد. زیرا جریان برق به جای خروج از ناحیه پلیت به سمت فلزات کشیده و موجب سوختگی می شود.

برگرفته از کتاب: آشنایی با دستگاه های پزشکی
نویسنده: محمد سرشار

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید