0

انواع تخت های بیمار شکن دار

تخت شکن دار
بازدید 222

1_ تخت جراحی اتاق عمل  ECTRI GAL OPERATINOTABLE

هر اتاق عمل مجهز به وسیله ای است که بیمار بر روی آن دراز می کشد تا جراح بتواند به راحتی بیمار را جراحی و مورد باز بینی قرار دهد؛ این وسیله تخت جراحی اتاق عمل نام دارد.

هر تخت جراحی دارای پوزیشن های مختلف می باشد که می توان به راحتی آن را در حالت های مختلف قرار داد،گاهی بنا بر نیاز جراح وسایل اضافی به آن متصل می گردد. تخت های جراحی عموما سیستم جنرال بوده اما برای جراحی های خاص مانند ارتوپدی یا عمل های تخصصی دیگر وسایلی مانند کشش یا نگهداری بیمار در حالت خاص به آن اضافه می شود؛ تا بتوان در مواقع عمل های جراحی شانه، ستون فقرات، یا اندام تحتانی از آن استفاده کرد.

تخت های جراحی از یک رویه مستطیل شکل از جنس فلز، پلاستیک یا کامپوزیت، فیبر ترین یا پلاستیک و آهن بر روی پایه ای ثابت یا متحرک قرار گرفته تشکیل می شود. این نوع تخت ها توسط چرخ دنده های مکانیکی یا پیستون های هیدرولیکی، بالا و پایین و به صورت ستی یا الکتریکی کنترل می شود.تخت ها می توانند سر پایین، پا بالا(ترند لنبرگ) یا به صورت معکوس سر بالا، پا پایین یا قتی قرار گیرند. تخت های ارتوپدی معمولا از رویه ای ساخته می شوند که بتوان با قرار دادن دست رادیولوژی در زیر آن و عبور دادن اشعه ایکس به تصویربرداری پرداخت.

حداقل زاویه از سطح افقی در حالت ترند لنبرگ و معکوس ۲۵ درجه و در حالت کجی جانبی ۱۸ درجه می باشد. در قسمت تخت جداگانه تغییرات مناسب انجام می دهد.

قسمت پشت از ۲۵ تا ۵۵ درجه، قسمت پا از ۲۰ تا ۴۰ درجه و قسمت سر بین ۴۵ تا ۹۰ درجه نسبت به خط افقی زاویه گیری می نماید. روی تخت اتاق عمل باید از جنسی باشد که علاوه بر عبور اشعه رادیولوژی در هنگام خطر غیر قابل اشتعال باشد.

تخت جراحی در هنگام لزوم در جراحی هایی مانند هیسترکتومی واژینال باید دارای قابلیت باز شدن از همدیگر باشد؛ یعنی از قسمت پایین پا به طور جداگانه بتوان آن را بالا و پایین بردو سیستم آن طوری طراحی شده باشد که بیمار کاملا در دسترس جراح قرار داشته باشد. جهت عمل های سرپایی و کوچک می توان از تخت های مکانیکی و هیدرولیکی استفاده نمود اما برای جراحی های بزرگ و طولانی که نیاز به حالت های مختلف جهت اعمال جراحی دارد باید از تخت جراحی فول اتوماتیک استفاده گردد.

2_ تخت آی سی یو ICU 

این تخت در مراقبت های ویژه بیماران قلبی مورد استفاده قرار می گیرد و سه شکن می باشد. قسمت بالای سر تا ۹۰ درجه و قسمت زانو و پایین پا معمولا تا ۴۰ درجه قابل تنظیم است. رویه آن مشبک از فلز یا از مواد ABS می باشد. این تخت دارای قابلیت شیب به قسمت سر یا پا بوده و می توان ازتغییر ارتفاع آن استفاده نمود و با داشتن سه موتور یا چهار موتور می توان به سرعت و راحتی از امکانات آن استفاده نمود و همانند کلیه تخت های مراقبت های ویژه دارای ساید یا کناره می باشد. به سه صورت الکتریکی، مکانیکی و هیدرولیکی تولید می شود.

3_ تخت زایمان

تخت زایمان دارای امکانات یک تخت اتاق عمل بوده و به دو صورت برقی و پدالی تولید می شود. علاوه بر آن دارای یک میز چهار گوش جهت قرار دادن نوزاد است.

نوع برقی و اتومات دارای ریموت جهت پوزیشن های مختلف توسط کاربر را دارا می باشد. تخت زایمان اتوماتیک قابلیت تنظیم ارتفاع داشته و یک عدد لگن استیل جهت جمع آوری ضایعات و خونابه در زیر تخت تعبیه شده است. ارتفاع قسمت پشتی حدود ۶۰ سانت طول نشیمنگاه ۴۰ سانت می باشد. در قسمت نشیمنگاه نیم دایره ای به قطر ۲۰ سانت آماده شده است که خونابه و ضایعات بتواند از آنجا به داخل لگن جاری شود.

بعضی از آنها دارای چهار چرخ قوی بیمارستانی ترمز دار است که بتوان تخت زایمان را به راحتی جابجا نمود. اما بسیاری از متخصصین زنان تمایل دارند برای استحکامبیشتر و فیکس شدن بر روی زمین در هنگام زایمان بدون چرخ بوده تا از حرکت و لغزش احتمالی جلوگیری به عمل آید. معمولا در کنار تخت زایمان دو دستگیره جهت سهولت کار تعبیه شده است.

4_ تخت ژنیکولوژی GYNECOLOGI

تخت ژنیکولوژی یا تخت معاینه زنان، در اکثر مراکز زنان و زایمان، مطب ها و کلینیک های زنان یکی از لوازم ضروری می باشد.  این تخت دارای دو عدد رکابی جهت معاینه می باشد.

در تخت های معاینه زنان که به صورت دستی است ارتفاع تخت ثابت، فقط پشتی تخت و زیر پایی قابل حرکت است. کلا تخت معاینه زنان از سه قسمت پشتی، نشیمنگاه، زیر پایی به انضمام دو عدد رکابی تشکیل یافته است. در قسمتی از نشیمنگاه که به صورت نیم دایره خالی است، لگنی استیل یا پلاستیک برای جمع آوری خونابه و ضایعات آماده شده است.

پهنای تخت ۵۵ تا ۶۰ سانت، طول آن در حالت باز ۱۸۵ سانت و ارتفاع معمولی آن ۹۰ سانت می باشد. جهت جابجایی پشتی و زیر پایی از کنگره هایی که در پشت و پایین پا نصب شده استفاده می گردد. برای حالت گرفتن پشتی تخت از اهرم یا هندل یا رولی که در کنار تخت تعبیه شده استفاده می گردد.

امروزه تخت زنیکولوژی به صورت برقی که با ریموت، کنترل می شود به بازار عرضه شده است و دارای سه موتور جهت جابجایی پشت، پا و زیر پا و ارتفاع می باشد. علاوه بر آن نوعی از تخت ها نیز فرمان پدالی یا دارای جک برای تغییر ارتفاع می باشد

زاویه زیر پا تا ۸۰ درجه، زاویه پشت یا شکن زیر سر از ۱۰ تا ۷۲ درجه قابل تنظیم است. برخی از تخت ها دارای ۴ چرخ بزرگ و ترمز دار بیمارستانی هستند ولی اکثرتخت های دستی بدون چرخ و ثابت می باشند. زیرا از استحکام بیشتری برخوردار است. برای سهولت کار مریض جهت معاینه دو دستگیره بسیار قوی در دو طرف تخت نصب می گردد.

انواع تخت های بیمار

تخت یک شکن

تخت یک شکن یا تخت بستری بیمار جهت نگهداری و بستری نمودن بیماران در بخش های مختلف و منازل مورد استفاده قرار می گیرد. تخت یک شکن همان گونه که از اسم آن پیداست تنها قسمت پشتی و زیر سر قابل حرکت است و به سه صورت قسمت پشتی تخت حرکت می کند؛ به وسیله اهرمی که در کنار تخت تعبیه شده و با چرخش آن پشتی تخت بالا و پایین می شود، یا به وسیله فنر فشرده ای که در زیر تخت آماده شده، با حرکت پشتی به سمت بالا ثابت و فیکس می شود و با آزاد کردن اهرم که در کنار تخت آماده شده فنر آزاد و پشتی به پایین کشیده می شود؛ و یا به وسیله کنگره هایی که در پشت تخت آماده شده، با جابجایی اهرم پشت تخت می توان زاویه آن را تنظیم کرد.

برای جابجایی دارای چهار چرخ بزرگ بیمارستانی است که دو عدد آن دارای ترمز می باشد. چنانچه مریضی بر اثر سکته یا ناتوانی دیگر امکان سقوط از تخت را داشته باشد، دو طرف تخت را نرده های مخصوص نصب می نمایند که به آن ساید یا کناره تخت می گویند و به صورت فنری یا فشاری نصب می گردد.

تخت دو شکن

همچنان که از اسم آن پیداست این تخت علاوه بر قسمت بالای تخت، قسمت پایین پای آن قابل تنظیم است همانند تخت های یک شکن به دو صورت اهرمی و کنگره ای قابل حرکت می باشد. برای آسایش و آرامش و کارایی بهتر نوعی از تخت ها دارای موتور بوده و توسط ریموت کنترل می شود و براحتی با فشار دادن یک دکمه به تنظیم تخت پرداخته می شود. و تمام توضیحاتی که در مورد تخت یک شکن داده شد برای تخت دوشکن مکانیکی نیز قابل اجراست.

تخت سه شکن

این تخت علاوه بر بالا و پایین رفتن دو سر تخت از قسمت وسط نیز حرکت دارد و بیشتر برای بیمارانی که قادر به حرکت نیستند یا در حالت کما به سر می برند مورد استفاده قرار می گیرد. نوع کامل آن دارای ساید و چهار چرخ بزرگ بیمارستانی است و اغلب به دلیل سنگینی جابجایی بیمار از تخت های سه شکن با سه موتور استفاده می شود و به راحتی با ریموت کنترل می توان به صورتی که لازم باشد تخت را تنظیم نمود.

توضیحات تخت های یک شکن و دو شکن برای تخت های سه شکن مکانیکی قابل انجام می باشد. تخت های یاد شده به صورت ABS و پرسی به بازار عرضه شده که دارای کیفیت بسیار بالا و زیبایی و سهولت کار برای کاربر می باشد.

تخت تزریقات

تخت معاینه یا تزریقات در اکثر مطب ها, درمانگاه ها و کلینیک ها مورد استفاده قرار می گیرد. معمولا طول آن ۱۸۵ سانتی متر و عرض آن ۶۰ سانت می باشد. پایه آن ثابت و از تخته و ابر و چرم مصنوعی در ساخت آن استفاده می شود. پایه آن لوله ای یا پروفیل می باشد قسمت بالای تخت که سر مریض قرار می گیرد، دارای برجستگی نسبی جهت راحتی مریض می باشد.

 

برگرفته از کتاب: آشنایی با دستگاه های پزشکی
نویسنده: محمد سرشار

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید