0

سونی کید Sonicaid و تشخیص صدای قلب جنین

سونی کید و صدای قلب جنین
بازدید 299

سونی کید می تواند برای شنیدن تعداد ضربان قلب جنین و تشخیص صدای قلب جنین به کار رود. این دستگاه مجهز به یک میکروفون حساس و قوی است که به وسیله آن صدای قلب جنین را ثبت و یا توسط یک بلندگو شنیده می شود در مطب های پزشکی زنان و زایمان و درمامائی ها استفاده فراوان می شود.

سونی کید به جنین یاب نیز شهرت دارد، صدای قلب جنین از هفته چهاردهم در خانم های لاغر و از هفته بیستم در همه خانم ها قابل شنیدن است برای شنیدن این صدا نیاز به سونی کید است، این دستگاه بر مبنای تئوری داپلر با سیستم فرا صوت از طریق پروب تبدیل کننده از طریق بلندگو صدای قلب جنین را به گوش می رسد.

مشخصات به دو صورت رو میزی و قابل حمل جیبی عرضه می شود، کار با این وسیله بسیار ساده و سهل است با مالیدن مقداری ژل اولترا در محل مورد نظر و با تنظیم ولوم به خوبی می توان صدای قلب جنین را شنید.

با برق شهر قابل استفاده است بیشتر سونی کیدها دارای باتری قابل شارژ هستند. در صورتی که استفاده نکردن از باتری مدت طولانی تری باشد، باتری اکسیده و از استفاده خارج می شود به همین دلیل در صورت استفاده مداوم از برق شهر حداقل در هفته اختصاصا چند نوبت از باتری استفاده شود.

برای پیشگیری از نویزهای احتمالی بهتر است دائما از باتری استفاده و پس از تخلیه کامل مجدد شارژ شود، به دلیل حساس بودن پروب و سیم های لحیم شده از کشش بیش از اندازه سیم پروب و ضربه خوردن و افتادن پروب جلوگیری به عمل آید.

توان خروجی دستگاه بین ۲ و ۵ /۲ مگاهرتز است و استاندارد بین المللی خروجی فرکانس ۲ / ۲ مگاهرتز (MHZ) می باشد، پروب از طریق مبدل گیرنده صدای قلب جنین را به سیگنال الکترونیکی تبدیل می کند و وظیفه پروب ارسال موج اولترا سوند به داخل رحم و دریافت موج بازگشتی است.

سونی کید به چهار صورت تولید می شود:
آنالوگ، ولومی، دیجیتالی، دیجیتالی با صفحه نمایشگر و جیبی، قطر پروب معمولا ۲۶ میلی متر می باشد. برای تمیز کردن ژلها که پس از اینه بر روی پروب می ماند از یک تکه گاز یا پارچه استفاده شود از تمیز کردن با پنبه به دلیل حاد پرز خودداری شود.

معروف ترین سونی کیدهایی که در بازار امروز عرضه می شود؛ در کشورهای ایران (فنون طب، ویر ازما، سندس ، ایزی مدیک و…) و ژاپن (تویوتو)، کره (بایوسیس) از کشور چین می باشد.

 

برگرفته از کتاب: آشنایی با دستگاه های پزشکی
نویسنده: محمد سرشار

برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید