0

آشنایی با انکوباتور (Incubator) نوزاد

انکوباتور نوزاد
بازدید 222

نوزادانی که به هر دلیل زودتر از موعد مقرر به دنیا می آیند قادر نیستند به خوبی و طبیعی تنفس نمایند و نیاز به محیطی شبیه به رحم مادر دارد تا اندام هایش با شرایط و جو زمین سازگاری پیدا کند این شرایط و محیط را دستگاهی به نام انکوباتور فراهم می کنند.

بدین لحاظ برای نگهداری و مراقبت نوزادان نارس جهت ثابت نگهداشتن دمای ۳۷ درجه سانتی گراد بدن نوزاد به خصوص نوزادان نارس که سیستم عصبی آنها تکامل نیافته و به علت کمبود انرژی قادر به تنظیم دمای درون بدن خود نیستند، انکوباتور طراحی شده است. تامین دمای بدن نوزاد توسط انکوباتور صورت می گیرد تا انرژی نوزادان فقط جهت رشدشان مصروف گردد. دمای درون بدن انسان ۳۷ درجه سانتی گراد است هنگامی که این دما کم یا زیاد شود ممکن است به اعضای بدن آسیب برسد.

این دستگاه دارای یک سایبان پلاستیکی شفاف و یک عدد تشک در عرض و طول ۳۴ *۶۰ می باشد. در زیر تشک هیتری جهت ایجاد گرما تعبیه گردیده و دمای داخل انکوباتور توسط سنسور کنترل می شود. رطوبت دستگاه بین ۳۰ تا ۹۰ درجه قابل تنظیم است. جهت ایجاد رطوبت باید منبع آب دستگاه را با آب مقطر پر کرده و کلید آن را فعال نمود.

نمایشگر دستگاه رطوبت داخل دستگاه را نشان می دهد. برای جلوگیری از هر گونه آلودگی لازم است که هر ۲۴ ساعت آب داخل مخزن تعویض گردد و برای تمیز کردن دستگاه می توان از محلول یک درصد ساولن یا محلول هایژن استفاده کرد.

دستگاه انکوباتور امکاناتی مانند تنظیم درجه حرارت دارد. گرمای داخل دستگاه از ۲۸ تا ۳۸ درجه ی سانتی گراد با دقت 0.2 درجه و در صورت نیاز و نظر پزشک تا ۳۹ درجه قابل تنظیم است.

زمان تنظیم دمای داخل محفظه تا رسیدن به دمای ۲۵ درجه ۳۰ دقیقه وقت لازم است. دستگاه دارای فیلتر یک بار مصرف می باشد. در هر دقیقه ۲۰ لیتر هوا از فیلتر انکوباتور عبور می کند. در صورت تیره و کدر شدن فیلتر باید به تعویض آن اقدام نمود. علاوه بر مزایای فوق سیستم دارای هشدار دهنده هایی جهت افزایش دمای داخل، قطع گردش هوا، خالی بودن مخزن آب و ضعیف شدن باتری را دارا می باشد.

به طور کلی دستگاه انکوباتور شامل محفظه نگهدارنده، سیستم کنترل دما، سیستم کنترل رطوبت، سیستم کنترل گاز، سیستم آلارم و سیستم ثبت کننده را شامل میشود. طول دستگاه 63*92 سانتی متر است و نوع پیشرفته و کامل انکوباتور دارای جک الکتریکی برای تنظیم ارتفاع می باشد. ارتفاع را می توان از ۱۲۵ تا ۱۴۵ سانت تغییر داد. وسائل جانبی مانند پایه سرم و کابینت جهت لوازم نوزاد را نیز دارا می باشد.

نوزادان بخش NICU متصل به صفحه نمایشگری هستند که پرستار می تواند مدام علائم حیاتی نوزاد را کنترل کند. با انکوباتور پرتابل می توان نوزادان را از بخشی به بخشی دیگر از بیمارستانی به بیمارستانی دیگر یا از شهری به شهر دیگر از طریق آمبولانس یا هواپیما منتقل کرد.

برای سهولت دسترسی به نوزاد در انکوباتور دو دریچه تعبیه شده که از طریق آن پزشک و پرستار می توانند نوزاد را معاینه و با آنها در تماس باشند و کارهای لازم پزشکی را انجام دهند.

برای انتخاب دستگاه باید بسیار حساس بود زیرا اختلال در کارکرد ترموستات و گرم و سرد شدن بیش از اندازه سبب صدمه زدن به نوزاد می شود. دستگاه از نظر فنی باید مورد تایید باشد زیرا احتمال شوک الکتریکی وجود دارد. برای ایمنی بیشتر نوزادان در داخل انکوباتور آنها را در داخل لگن یا سینی ABS قرار می دهند.

حتی الامکان از دوشاخ ارت دار و پریز برق به صورت انحصاری استفاده شود. سه پارامتر اساسی کنترل حرارت، رطوبت و اکسیژن باید در انکوباتور رعایت شود. خوشبختانه در ایران هایی معتبر با توجه به ضوابط و استانداردهای جهانی به تولید این دستگاه اقدام می کنند.

 

برگرفته از کتاب: آشنایی با دستگاه های پزشکی
نویسنده: محمد سرشار

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید