0

معرفی و بررسی انواع سوند و کاربرد آنها

انواع سوند
بازدید 373

گاهی اوقات شرایطی برای فرد به وجود می‌آید که مجبور به استفاده از انواع سوند می‌شود. در این مقاله به انواع سوند و کاربرد هر کدام از آنها می پردازیم.

سوند معده (ناز و گاستریک)

این محصول با توجه به کمی قیمت سه کار اساسی انجام می دهد:

١- تخلیه خون و ترشحات از معده
۲- تجویز مایعات در زمانی که مریض قادر به تغذیه طبیعی نباشد
۳- در هنگام مسمومیت و خونریزی دستگاه گوارش جهت شستشوبعضی از این محصول دارای کلمپ است که می توان به وسیله آن ورود و خروج مایعات را کنترل کرد.

ضمنا بعضی از سوندهای معده دارای خط ایکس ری است که می توان در رادیولوژی از آن بهره برد. به نسبت سن مریض و کاربرد پزشکی آن در شماره های مختلف تولید می گردد.

تفاوت فیدینگ تیوپ با سوند معده

همان سوند معده است که ظریف و با شماره پایین تولید می گردد و در بخش اطفال و نوزادان کاربرد دارد و در شماره های ۸-۶-۴- … تولید می گردد و جهت تغذیه نوزاد نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

سوند فوگارتی FOGARTY EMBOLECTOMY

به این سوند آمبولی زاسیون نیز گفته می شود، این سوند برای خارج کردن لخته ها از عروق مورد استفاده قرار می گیرد و با داشتن علامت ایکس ری به راحتی محل آن را می توان پی گیری کرد و به دلیل وجود بالون و پر کردن آن احتمال پاره شدن عروق کم می شود. از این سوند می توان جهت باز نمودن و رفع تنگی عروق استفاده کرد.

سوند نلاتون NELATON 

بیشترین مصرف بیمارستانی و خانگی را در بین سوندها دارد که جهت تخلیه موقت مثانه از ادرار استفاده می شود. در بخش ICU و CCU هم پس از اعمال جراحی وقتی که بیمار قادر نیست بطور طبیعی ترشحات بینی و ریه را تخلیه نماید از آن استفاده می شود. در رنگ های مختلف که نشانه شماره آن است تولید می گردد و رنگ آبی شماره ۱۸، رنگ سفید شماره ۱۰ و… نلاتون هایی که برای مردان استفاده می گردد به طول چهل سانتیمتر و برای زنان از ۸ الی ۲۰ سانتیمتر می باشد.

سوند حالب  RETECATHETER

سوند حالب جهت تخلیه ادرار مورد استفاده قرار می گیرد در صورتی که مجاری ادرار در بالای مثانه مسدود و انسداد نسبی داشته باشد، جهت تخلیه لگنچه کلیوی از سوند حالب استفاده می شود و در شماره های مختلف تولید می شود.

لوله ساکشن

وسیله ای است جهت تخلیه خون، ترشحات اضافی داخل بدن مریض با وصل شدن به دستگاه ساکشن مورد استفاده قرار می گیرد و کانکتور آن به رنگ های مختلف که نشانه قطر لوله می باشد تولید می گردد، دو سر ساکشن دارای کانکتور است که یکسر آن به ساکشن و سر دیگر آن توسط یک رابط به سوندهای دیگر متصل می گردد.

سوند فولی FOLEY

در زمانی که مریض زمانی طولانی جهت تخلیه ادرار بخواهد از سوند استفاده نماید باید از سوند فولی بهره برداری نماید، به دو صورت سیلکونی و لاتکسی تولید می گردد و با رنگ کانکتورهای مختلف که نشانه شماره آن است تولید می شود. معمولا بین شماره های ۶ تا ۲۴ تولید می شود.

تفاوت سوند فولی لاتکسی و سیلیکونی

سوند فولی لاتکسی ( از ماده طبیعی لاتکس) حداکثر می تواند یک هفته مورد استفاده قرار گیرد و پس از آن لزج و چسبنده و غیر قابل استفاده می شود در حالی که سوند فولی سیلکونی بدلیل متریال استفاده شده ( استفاده ۱۰۰ درصد از سلیکون مصنوعی) حداکثر می تواند تا ۳۰ روز مورد استفاده قرار گیرد.

چرا در بعضی مواقع از سوند فولی و در زمانی دیگر از سوند نلاتون استفاده می شود؟

نلاتون جهت تخلیه موقت استفاده می شود و یکبار مصرف و استریل است و سوند فولی برای مدت طولانی تر مورد استفاده قرار می گیرد، جنس فولی از لاتکس و سیلکونی است و متریال نلاتون پلیمر و PVC مدیکال است.

آیا سوند فولی سه راه هم تولید می شود؟ چرا؟

بله سوند فولی سه راه تولید می شود، یک راه آن برای شستشو مورد استفاده قرار می گیرد.

تی تیوپ

همان گونه که از اسم آن پیداست به شکل T می باشد که برای خارج کردن صفرا در جراحی های کبدی و کیسه صفرا، پیوند کبد و سنگ کیسه صفرا مورد استفاده قرار می گیرد. در ضمن می توان با وصل کردن کیسه در انتهای خروجی تی تیوب مقدار خروجی آن را اندازه گیری کرد.

سوند رکتال

در ناحیه رکتوم جهت تخلیه گاز و شستشو و تسهیل در خروج مواد دفعی پس از عمل جراحی روده مورد استفاده قرار می گیرد مانند تمام سوندهای تولید شده دارای رنگ های مختلف که نشانه شماره و قطر لوله است به بازار عرضه می شود.

سوند پتزر PEZZER CATAETER

برای نفروستومی و سینوستومی پس از یک عمل جراحی باز در عضوی تو خالی مثل مثانه قرار می گیرد، دهانه سوند مانند فولی است و انتهای آن مخروطی شکل و دارای سه سوراخ است و حالت بادکنکی دارد. طول آن ۴۰ سانتیمتر قطر داخلی آن به نسبت سایز آن متغیر است مثلا سایز ۲۰ قطر mmsiv و سایز ۲۸ آن 3/9 میلیمتر می باشد و همانند تمام سوندها در سایزهای مختلف تولید می شود جنس آن از لاتکس است.

 

برگرفته از کتاب: آشنایی با دستگاه های پزشکی
نویسنده: محمد سرشار

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید