0

کاربرد انواع ظروف استیل بیمارستانی

گارو و ظروف استیل بیمارستانی
بازدید 375

بیکس گاز

ظرف استیل مدوری است که دارای شبکه های سوراخ شده می باشد واطراف آن یک جداره استیل جهت عدم ورود آب به داخل ظرف تعبیه گردیده است، همان گونه که از اسم آن پیداست بیشتر جهت استریل نمودن گاز، پنبه، دستکش و لوازم پارچه ای مورد استفاده قرار می گیرد ولی می توان وسائل دیگر نیز در آن قرار داد و در سایزهای مختلف تولید می شود.

دیش دربدار

اصولا به ظرف های استیل مستطیل شکل لبه دار با لبه هایی در اندازه های متفاوت دیش گفته می شود و در سایزهای مختلف وجود دارد وجهت استریل نمودن وسایل جراحی مورد استفاده قرار می گیرد.

کلیه ست های جراحی در این ظرف مخصوص است و نوعی از آن به دیش قلم دانی شهرت دارد که در بخش دندان پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد.

دیش های مخصوص ابزار آلات جراحی دارای کلیپس بوده و قفل می شود، معمولا با ست های جراحی بزرگ، یک دیش مخصوص همان کار هم گذارده می شود.

مژور

ظرف های استیل یا شیشه ای مدرج که برای اندازه گیری مایعات در آزمایشگاه ها و سایر مراکز مورد استفاده قرار می گیرد مژور نامیده می شود، اما در مراکز درمانی و بیمارستان ها مژور مدرج یکبار مصرف یا استیل که دارای حجم کمی است جهت داروهای غير مایع مورد بهره برداری قرار می گیرد.

جای چیتل

ظرف استیل استوانه ای جهت نگه داری ابزار آلات جراحی مانند پنس، قیچی، سوزنگیر و امثالهم که در مراکز درمانی و مطب ها مورد استفاده قرار می گیرد که آن را جا فورسپسی یا جا چیتل می گویند و در دو اندازه کوتاه و بلند تولید می شود.

گالی پاد

کاسه پانسمان استیل را گالی پاد می گویند که در ست پانسمان و بخیه مورد استفاده قرار می گیرد و در سایزهای کوچک و متوسط و بزرگ تولید می شود و برای ریختن پنبه، گاز آلوده یا ضایعات عمل از آن استفاده می شود.

رسیور

رسیور یا کویت قلوه ای ظرف استیل کلیوی شکلی است که ضایعات عمومی پزشکی را در خود جای می دهد و در سایزهای مختلف تولید می شود و سایز بزرگ آن جهت شستشوی گوش کاربری دارد. در اکثر ست های جراحی یا شستشوی زخم ها با مایعات مورد استفاده قرار می گیرد.

اریگاتور

اریگاتور ظرف استیل یا آلومینیومی میباشد با ظرفیت یک تا دو و نیم لیتری که به دیوار نصب میشود و با یک شیر و شلنگ یک متری مورد استفاده قرار می گیرد و با توجه به اختلاف سطح جهت استفاده مایعات از راه رکتوم در رادیولوژی و اتاق عمل مورد استفاده قرار می گیرد. بدینوسیله مریض جهت عکس برداری و بعضی از عملهای داخلی آمادگی کامل پیدا می کند.

گوشی مامایی

گوشی مامایی یا پینارد که به صورت قیف کشیده گاهی دو تیکه یا یک تیکه تولید میشود جز اولین وسایل شنیدن قلب جنین میباشد حتی در گذشته های دور برای شنیدن قلب افراد بزرگسال از آن استفاده می شد قسمت دایرهای و حلقوی آن روی شکم فرد حامله قرار میگیرد ماما و پزشک به خوبی میتوانند با قرار دادن آن در جای درست صدای قلب جنین را بشنوند.

ارتفاع گوشی مامایی ۱۵ سانت و قطر داخل دایره ۴ سانت و قطر کف انتهایی آن حداکثر ۶/۵ سانت می.باشد از جنس آلومینیوم یا استیل تولید می شود. لگن زیر مریض این وسیله در هنگامی که که بیمار نتواند حرکتی داشته باشد و یا در استراحت مطلق باشد در زیر مریض قرار داده و جهت دفع مدفوع و ادرار از آن استفاده می کنند. به سه صورت استیل پی وی سی و یکبار مصرف تولید می شود.

لگن زیر بیمار

این وسیله رد هنگامی که بیمار نتواندحرکتی داشته باشد و یا در استراحت مطلق باشد در زیر بیمار قرارداده و جهت دفع مدفوع و ادرار از آن استفاده میکنند. به سه صورت استیل، پی وی سی ویکبار مصرف تولید میشود.

لوله ادرار

به شکلی ساخته شده که بتوان از آن جهت تخلیه ادرار استفاده نمود و به دو صورت زنانه و مردانه از جنس استیل، پلاستیکی، یک بار مصرف تولید میشود.

سینی غذا خوری

در بیشتر مراکز درمانی و کارخانه جات از این وسیله جهت غذا خوری گیرد و به صورت چهار خانه یا شش خانه تولید میشود ابعاد آن معمولاً ۴۴*۳۰و جنس آن از استیل است.

جای درجه

معمولاً برای نگهداری درجه تب و حفظ آن در بیشتر مراکز بهداشتی و درمانی و مطب پزشکان استفاده میشود

جا پنبه ای

جهت نگهداری پنبه در ابعاد مختلف از ۱/۴ لیتر تا ۴ لیتر تولید می شود که در اکثر بیمارستانها و مراکز درمانی و مطب پزشکان از آن استفاده می شود.

جا آبسلانگ

این وسیله استیل به صورت استوانهای تولید و جهت حفظ و نگهداری آبسلانگ (چوب زبان) از آن استفاده می شود.

لگن گرد

این وسیله در اتاق عمق و زنان و زایمان کاربری دارد در بخش زنان برای نگهداری اسپیکلومهای کثیف در ارتوپدی برای گچ گیری در اتاق عمل برای ضایعات و خونابه استفاده می شود.

خلط دان

به شکل یک پارچ کوچک دربدار که با اهرمی به دسته آن متصل است جهت جمع آوری خلط در منازل و بیمارستان و درمانگاهها برای بیمار مورد استفاده قرار می گیرد.

سینی معمولی

جهت قرار دادن وسایل معاینه و ابزار آلات پزشکی در مطب ها و حمل و نقل آن در مراکز درمانی از این وسیله در اندازه و شکل های مختلف استفاده میشود.

برگرفته از کتاب: آشنایی با دستگاه های پزشکی
نویسنده: محمد سرشار

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید