0

کرونا ویروس 2019،علائم و پیشگیری در گروه های مختلف بیماران

کرونا ویروس
بازدید 206


کرونا ویروس اولین بار در شهر ووهان، در کشور چین شناسایی شد و اکنون در بیش از 32 منطقه در سراسر جهان که شامل ایران نیز می شود تشخیص داده شده است. این ویروس “SARS-CoV-2” نامیده شده و بیماری ناشی از آن “Coronavirus Disease 2019” است (به اختصار: COVID-19).

عامل بیماری کرونا نوعی کروناویروس است. کوروناویروس ها خانواده بزرگی از ویروس ها هستند که به صورت رایج در بسیاری از گونه های حیوانی مثل شتر، گربه، حیوانات اهلی (گاو،گوسفند و …) و خفاش ها وجود دارند. به صورت نادر کوروناویروس های حیوانی مثل MERS- CoV وSARS-CoV می توانند افراد را آلوده کرده و سپس در میان مردم شیوع پیدا کنند. هر دو این ویروس ها از خانواده بتاکوروناویروس ها هستند و منبع یا خواستگاهشان خفاش هاست. توالی علائمی که در بیماران ایرانی دیده شده شبیه به چیزی است که در ابتدا در چین اتفاق افتاد.
مقامات رسمی چین نیز اعلام کردند انتقال شخص به شخص،پیوسته در جامعه چین در حال رخ دادن است و مقامات کشورهای دیگر هم از شیوع این ویروس در مناطق خود خبر دادند به این معنا که افراد آلوده به ویروس دقیقا مطمئن نیستند چگونه و کجا مبتلا شده اند.

علائم کرونا ویروس

ارزیابی بیماری کرونا ویروس2019

هردو ویروس MERS-CoV و SARS-CoV عامل ایجاد کننده بیماری های شدیدی در افراد جامعه هستند. در مورد COVID-19 اما هنوز تصویر بالینی کاملی وجود ندارد. شدت بیماری ناشی از این ویروس، خفیف تا شدید گزارش شده که در مواردی به مرگ نیز منجر گردیده است.

ارزیابی خطر

شیوع ویروس های نوظهور بین مردم همیشه باعث نگرانی برای سلامت عمومی می باشند. خطر شیوع یک ویروس به عوامل مختلفی بستگی دارداریابی شامل موارد زیر می باشد.

1- میزان سرعت شیوع ویروس در بین افراد
2- شدت بیماری ناشی از ویروس
3- ابزارهای پزشکی که برای کنترل اثر این ویروس وجوددارند(واکسن،دارو و…)

کرونا ویروس عامل بیماری ای است که می تواند منجر به مرگ گردد و انتقال آن به صورت پیوسته و شخص به شخص در حال رخ دادن است. عوامل ذکر شده دو شرط از سه شرط پاندمیک شدن را دربر می گیرند. همچنان که این ویروس کشورهای بیشتر و بیشتری را درگیر می کند، جهان به شرط سوم پاندمیک شدن که همان شیوع جهانی ویروس است نزدیک تر می شود.
پتانسیل شیوع ویروس COVID-19 در بین افراد یک جامعه هم در جهان و هم در ایران بالاست ولی میزان خطر ابتلا برای هر فرد، به مواجهه فرد با ویروس بستگی دارد. در شرایط کنونی افراد خاصی احتمال ابتلای بالاتری خواهند داشت.

انتقال شخص به شخص همچنان اتفاق خواهد افتاد. فراگیرشدن انتقال COVID-19 در ایران منجر به مراقبت از تعداد زیادی از افراد مبتلا خواهد شد. در حال حاضر هیچ واکسنی برای محافظت در برابر COVID-19 وجود ندارد و هیچ دارویی هم برای درمان آن تایید نشده است. مداخلات غیردارویی مهم ترین استراتژی پاسخ خواهد بود.

علائم بیماری کرونا

برای بیماری کروناویروس 2019 (COVID-19) علائم بیماری به صورت گروهی از علائم خفیف تا یک بیماری شدید و کشنده ثبت شده است.علائم می توانند شامل موارد زیر باشند:

–  تب
– سرفه خشک
– تنگی نفس یا دشواری در نفس کشیدن

با توجه به اطلاعات موجود، علائم بیماری کرونا می توانند در طی 2 تا 14 روز بعد از تماس، خود را نشان دهند. این داده ها بر اساس مشاهدات موجود از دوره ی نهفتگی ویروس MERS-CoV و SARS-CoV بوده است.

بیماری کرونا چگونه گسترش می یابد؟

گسترش فرد به فرد
بین افرادی که در تماس نزدیک با یکدیگر هستند (در فاصله ای کمتر از حدود 6 فوت یا 2 متر)
از طریق قطرات ریز تنفسی
زمانی که یک فرد مبتلا عطسه یا سرفه می کند. این ریز قطرات می توانند وارد دهان یا بینی افراد نزدیک شوند و یا احتمال دارد به دورن ریه ها نیز استنشاق شوند.
گسترش از طریق تماس با سطوح و اشیای آلوده
احتمال این وجود دارد که که افراد از طریق تماس با سطوح و اشیایی که ویروس را روی خود دارند و سپس دست زدن به دهان، بینی و احتمالا چشم
های خود، مبتلا به کرونا شوند. اما این راه انتقال، راه اصلی گسترش بیماری نیست.

پیشگیری و درمان بیماری کرونا

در حال حاضر هیچ واکسنی برای پیشگیری از بیماری ویروس کرونا 2019 (COVID-19) وجود ندارد.بهترین روش برای پیشگیری از این بیماری جلوگیری از مواجه شدن با این ویروس است. رفتارهای روزانه پیشگیرانه  جهت پیشگیری از شیوع و گسترش بیماری های تنفسی شامل موارد زیر است.

  • -جلوگیری از ارتباط نزدیک با افرادی که بیمار هستند
  • -خودداری از تماس دست با چشم ها، بینی و دهان
  • – استفاده از ماسک در مکان های شلوغ
ماسک در بیماری کرونا
  • -استراحت در منزل در زمان بیماری
  • -پوشاندن سرفه و یا عطسه با دستمال کاغذی و سپس انداختن دستمال کاغذی به سطل زباله در بسته
  • -استفاده از آرنج و ناحیه شانه جهت پوشاندن دهان و بینی
  • -تمیز و ضدعفونی کردن اشیاء در معرض تماس مکرر و سطوح از طریق اسپری و پاک کننده های خانگی
  • شست و شوی دست ها حداقل به مدت 20 ثانیه خصوصا بعد از رفتن به سرویس بهداشتی، قبل از غذا خوردن و بعد از سرفه یا عطسه
علائم کرونا ویروس

گروههای مختلف و بیماری و کرونا

گروه بیماران قلبی و عروقی

میزان مرگ و میر بر اثر بیماری کرونا در این گروه از بیماران، 10.5 درصد گزارش شده است. هدف اصلی ویروس عامل بیماری کرونا، ریه می باشد؛ اما قلب تضعیف شده در این گروه از بیماران نیاز به فعالیت بیشتری برای رساندن خون حاوی اکسیژن به بدن دارد. بنابراین نارسایی قلبی باعث تشدید اختلال کسیژن رسانی می شود.
کلیه موارد پیشگیری از بیماری کرونا در این گروه از بیماران نیز باید رعایت شود. پیشنهاد شده است که تحت نظر پزشک معالج،‌ در صورت امکان از رفتن به محل کار یا تحصیل برای مدتی اجتناب کنید.

گروه بیماران دیابتی

میزان پیشرفت بیماری در بیماران دیابتی به عوامل متعددی همچون کنترل قند خون، مدت زمان دیابت، و وجود سایر بیماری های همزمان مثل بیماری های قلبی، کلیوی، و سکته مغزی مرتبط است. قابل کنترل ترین عامل خطر در این گروه،‌ کنترل سطح قند خون با مصرف منظم داروها می باشد.
مانند سایر افراد با سابقه بیماری های مزمن،‌ رعایت شدید تر اصول پیشگیری (اجتناب از رفتن به محل های شلوغ، شستن دست ها به صورت مداوم،‌ عدم تماس دست ها با چشم ها یا دهان و استفاده از ماسک در خارج از منزل) توصیه می شود.همچنین،‌ ضروری است در رابطه با تزریق واکسن های لازم (انفلوانزا و پنومونی باکتریایی) با پزشک خود مشورت کنید.
قند خون خود را با حساسیت بیشتری کنترل کنید. چنانچه از داروهای خوراکی کاهنده قند خون استفاده می کنید در مصرف منظم آنها کوشا باشد. چنانچه تحت درمان با انسولین می باشید،‌ در زمان تعیین شده، میزان تجویز شده توسط پزشک را مصرف کنید. اگر قند خون شما با داروهای مصرفی کنترل نمی شود با پزشک خود تماس بگیرید.

کرونا ویروس در زنان باردار

زنان باردار تغییرات فیزیولوژیک و ایمونولوژیکی را تجربه می کنند که ممکن است آنها را برای عفونت های تنفسی از جمله بیماری کرونا مستعد کند. با توجه به تجربیات به دست آمده از سایر عفونت های کوروناویروسی (مثل سارس و مرس) و عفونت های ویروسی تنفسی دیگر مثل انفلوانزا، زنان باردار ممکن است در معرض خطر بیماری شدیدتر، عوارض و مرگ و میر بالاتر در مقایسه با سایرین باشند.
زنان باردار لازم است اقدامات پیشگیرانه، از قبیل شست و شوی مرتب دست ها و خودداری از تماس با افراد بیمار برای جلوگیری از ابتلا به عفونت را مد نظر داشته باشند.
ویروس عامل بیماری کروناعمدتا از طریق تماس نزدیک و قطرات تنفسی منتقل می شود. اینکه زن باردار مبتلا به کرونا می تواند بیماری را به جنین خود یا نوزاد خود از سایر راه ها منتقل کند هنوز به درستی مشخص نیست. در هر حال تا کنون نوزادان متولد از مادران مبتلا به کرونا که مورد تست قرار گرفته اند، هیچ یک برای این ویروس نتیجه مثبت نداشته اند. لازم به ذکر است که تا کنون ویروس در نمونه های به دست آمده از مایع آمنیوتیک (مایع اطراف جنین در داخل رحم) یا شیر مادر کشف نشده است.

کرونا ویروس در مادران شیرده

در مطالعات محدودی که بر روی خانم های مبتلا به کرونا و سارس (SARS)، ویروسی دیگر از خانواده کروناویروس ها، انجام شده، ویروس در شیر مادر یافت نشده است. با این حال هنوز مشخص نیست که آیا مادران می توانند از طریق شیردهی ویروس را منتقل کنند یا خیر.
شیر مادر، کودک را در برابر بسیاری از بیماری ها ایمن می کند و فقط در موارد بسیار نادری شیردهی مادر توصیه نمی شود. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های امریکا (CDC)، توصیه می کند پس از طی شدن دوره زایمان، ضمن مراقبت جهت جلوگیری از انتقال ویروس به شیرخوار، مادر مبتلا به انفلوانزا شیردهی خود را از طریق سینه یا شیر دوشیده شده ادامه دهد.

شیر مادر بهترین منبع تغذیه برای بیشتر شیرخواران است اما اطلاعات ما هنوز در مورد بیماری کرونا کامل نیست. تصمیم گیری در مورد شیردهی یا عدم شیردهی و چگونگی شروع یا ادامه شیردهی در مادران مبتلا یا مشکوک به کرونا باید توسط مادر و با مشورت کادر درمانی و خانواده انجام شود. جهت جلوگیری از انتقال عفونت، مادر مبتلا یا مشکوک به کرونا باید تمام اقدامات پیشگیرانه را از جمله شستن دست ها قبل از لمس شیرخوار و استفاده از ماسک صورت حین شیردهی، انجام دهد.

در صورت استفاده از شیر دوشیده شده توسط پمپ دستی یا برقی، مادر باید دست های خود را پیش از دست زدن به پمپ یا بطری شیر بشوید و پمپ را پس از هر بار استفاده مطابق توصیه ها پاکیزه کند. در صورت امکان از شیر دوشیده شده مادری دیگر که سالم است برای تغدیه شیرخوار استفاده شود.

کرونا ویروس در کودکان

شواهدی مبنی بر حساسیت بیشتر کودکان وجود ندارد. حقیقت، بیشتر موارد قطعی ابتلا به کرونا در دنیا، در بزرگسالان گزارش شده، اگرچه ابتلا در کودکان و حتی نوزادان نیز گزارش شده است. همچنین بر اساس اطلاعات موجود، در همه گیری های پیشین سایر ویروس های خانواده کوروناویروس ها، از جمله ویروس سارس (SARS-CoV) و ویروس مرس (MERS-CoV)، نیز ابتلای کودکان نسبتا ناشایع بوده است.
به منظور جلوگیری از عفونت در کودکان لازم است اقدامات پیشگیرانه از جمله شستن مکرر دست ها با آب و صابون یا محلول های شست و شوی دست بر پایه الکل، دوری کردن از افراد بیمار و نیز انجام به موقع واکسیناسیون مورد توجه باشد.

در موارد کمی که کرونا در اطفال چینی گزارش شده است، علائم سرماخوردگی مانند تب، آبریزش بینی و سرفه شایع ترین علائم بوده اند. علائم گوارشی (اسهال و استفراغ) حداقل در یک کودک مبتلا به کرونا گزارش شده است. این گزارشات محدود حاکی از آن است که کودکان عمدتا دچار علائمی خفیف می شوند و اگرچه عوارض شدیدی مانند سندروم زجر تنفسی حاد و شوک عفونی در آن ها گزارش شده است اما نادر هستند.
جهت جلوگیری از گسترش عفونت های تنفسی، کودکان و والدینشان باید اقدامات پیشگیرانه را از جمله رعایت آداب سرفه، شستن مکرر دست ها با
آب و صابون یا محلول های شست و شوی دست بر پایه الکل و انجام به موقع واکسیناسیون انجام دهند.

نكات مهم در خصوص مراقبت از سالمندان در برابر بيماری كرونا

سالمندان می توانند علائم بیماری را با درجات و شدت های مختلفی نشان دهند. سالمندان در مقایسه با جوانان و میانسالان از ظرفیت های حیاتی به نسبت پایین تری برخوردارند و در رویارویی با مشکلات سلامتی اغلب ضعیف تر هستند. باید به یاد داشت که علائم و نشانه های بیماری در سالمندان می توانند با گروه های سنی دیگر متفاوت و کاملا غیر اختصاصی باشد.

علائم و اقدامات لازم

در اغلب بیماران، تب اولین نشانه بیماری است و در حدود نیمی از آنها تب با درجات بالا دیده می شود. اما باید توجه داشت که در حدود یک چهارم از بیماران هم، تب گزارش نشده است و این حالت در سالمندان، با توجه به نقص نسبی سیستم ایمنی، محتمل تر است.

سرفه، تنگی نفس یا دشواری در تنفس، احساس سنگینی یا درد در قفسه سینه، خستگی و گاهی درد عضلانی، از جمله علامت های شایع دیگر هستند.
در برخی از بیماران، به ویژه سالمندان ممکن است شواهد درگیری سیستم قلبی-عروقی، دستگاه گوارش (بی اشتهایی، تهوع، استفراغ و دل درد) و یا سیستم عصبی (گیجی، تغییر سطح هوشیاری، هذیان گویی و …) نیز دیده شود. در صورت بروز هر یک از این علائم، لازم است سالمند توسط پزشک
معاینه و در صورت لزوم برای انتقال به بیمارستان اقدام شود.

میانگین فاصله زمانی بین شروع علائم تا بروز تنگی نفس و یا علائم قابل توجه به طور متوسط حدود 7 روز ( متغیر بین 1 تا 20 روز) گزارش شده است. سردرد، اسهال، خلط خونی، آبریزش بینی و سرفه خلط دار نیز از ساير علائم احتمالی هستند.

درمرحله خفیف بیماری، علائم معمولا بعد از یک هفته فروکش می کند، درصورتی که درموارد شدید، احتمال بروز نارسایی تنفسی پیشرونده، ناپایدار شدن علایم حیاتی از جمله افت فشارخون وجود دارد. موارد منجر به مرگ ناشی از بیماری کرونا اغلب در افراد میانسال و سالمند و یا افراد با سابقه بیماری های زمینه ای (مثل سابقه جراحی برای سرطان، سیروز کبدی، بیماری ریوی، فشار خون بالا، بیماری عروق کرونری قلب، دیابت، اختلالات مزمن کلیوی، هر گونه نقص ایمنی و بیماری پارکینسون) دیده شده است. به طور کلی سرعت پیشرفت بیماری و میزان مرگ ناشی از آن در سالمندان، بیشتر از سایر گروههای سنی است.

منابع:
https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-nCoV/hcp/clinical-criteria.html
https://www.cdc.gov/handwashing/
https://www.cdc.gov/handhygiene/index.html

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید