0

برای داشتن زندگی سالم چه باید کرد؟

زندگی سالم
بازدید 224

سبک‌ زندگی سالم یک روند پیش‌رو است که فراز و نشیب های خود را دارد اما همیشه به سمت یادگیری بیشتر، داشتن انتخاب‌های بهتر و زندگی هوشمندانه در حرکت است.اگر هر تغییر کوچک را بعنوان هدیه‌ای برای خود ببینید، برای احترام گذاشتن به جسم، فکر و روحتان، این تغییر کمتر ترسناک و طبیعی‌تر خواهد بود.

دراین مقاله به این تغییرات اشاره می‌کنیم که پاداش فوق‌العاده‌ای برایتان در بر خواهد داشت.
ارزیابی میزان فعالیت بدنی
از فواید ورزش برای سلامتی بدنتان چقدرآشنا هستید؟ به طور معمول، در هفته میزان فعالیت فیزیکی شما چقدر است؟ میزان شدت این فعالیتها چقدر است؟ آیا از انجام فعالیت های فیزیکی و ورزش لذت می برید؟ آیا فعالیت های بدنی شما متنوع است؟

داشتن دفترچه‌ی یادداشت غذایی
درطول روز تمام چیزهایی را که میخورید یاداشت کنید و هیچ کدام را از قلم نیندازید. بدون قضاوت کردن، همه چیز را بنویسید. زیرا شما نمی‌توانید چیزی را که از آن آگاه نیستید یا نپذیرفته‌اید تغییر بدهید.

کنترل استرس
استرس مداوم تاثیرات زیادی بر سلامتی‌تان می‌گذارد. وقتی سیستم عصبی ارادی شما بیش از اندازه فعال باشد، علائم فیزیکی مشاهده خواهید کرد که در درازمدت بیماری‌هایی به دنبال خواهد داشت ازجمله افسردگی،اضطراب، زخم معده، سردرد، ریزش مو و مشکلات قلبی.در زمان قرارگرفتن در موقعیت های استرس زا ، به سرعت هر چه تمام‌تر از آن موقعیت خارج شوید. نفش عمیقی بکشید، مدیتیشن کنید، ورزش کنید، باکسی صحبت کنید یا به پیاده‌روی بروید. سیستم عصبی تان را آرام کنید، قبل از اینکه استرس بتواند بر سلامتی‌تان اثر بگذارد.

مصرف نوشیدنی‌های سالم
مصرف نوشیدنی‌های گازدار را بتدریج کم و به جای آن آب را جایگزین کنید. روزانه باید حداقل یک لیتر آب بنوشید. یک عدد لیموترش یا خیار به آب اضافه و میل کنید تا خوش‌طعم‌تر شود.چای سبز یکی دیگر از نوشیدنی‌های سالم است که سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هاست و برای کاهش وزن نیز فوق‌العاده است. نوشیدن چای سبز در ابتدا خوش طمع به مذاق تان نیست، اما بهتر است مصرف آن را در برنامه‌ی روزانه‌تان بگنجانید و کم‌کم به طعم آن عادت کنید. توصیه می‌کنیم چند قطره لیموترش نیز به چایتان اضافه کنید تا خوش‌طعم‌تر شده و خواص آن چند برابر شود.

فعالیت بدنی و سرگرم کردن خود
به پیاده روی بروید، با دوستان‌تان قدم بزنید، هر کار دیگری را که از آن لذت می‌برید، انجام دهید. کاری را انجام بدهید که برای‌تان سرگرم‌کننده و لذت‌بخش است.

یافتن افرادی همانند خود
به دنبال افرادی باشید که به اندازه‌ی شما پذیرای دیگران و دارای سعه‌ی صدر باشند. دی‌وال می‌گوید:

«آنچه از لحاظِ افزایشِ سلامتِ رابطه واقعا اهمیت دارد این است که شما و فرد دیگر، در نزدیک شدن به دیگران، به یک اندازه احساس راحتی کنید.»

دی‌وال پیشنهاد می‌دهد:

«دیگران را از این لحاظ که آیا از نظرِ تمایل به نزدیک بودن به دیگران، شبیه شما هستند یا نه، ارزیابی کنید.»

خوابِ بهتر
اگر می‌خواهید بدانید که «چگونه سالم زندگی کنیم؟» باید بگویم به وضعییت خواب‌تان رسیدگی کنید. اگر مشکل خواب دارید، نکات زیر را به کار بگیرید :
استفاده نکردن از تلویزیون یا رایانه، ۲ ساعت پیش از زمانِ خواب : این کار نه فقط به این دلیل که تلویزیون و رایانه تحریک‌کننده و مهیج‌اند بلکه به دلیلِ نور آنها نیز هست.
حمام آب گرم : حمام آب گرم موجب بالا رفتن دمای مرکزی بدن می‌شود ولی وقتی از حمام بیرون می‌آیید، دمای مرکزی بدن‌تان کاهش می‌یابد که می‌تواند کمک کند تا به خواب بروید. علاوه بر آن، حمام «شما را از نظر ذهنی آرام می‌کند.» نوشیدنِ یک نوشیدنی گرم و بدون کافئین، مانند چای بابونه نیز می‌تواند موثر باشد.
ایجاد برنامه‌ی خواب منظم : تنظیم ساعت خواب یکی دیگر از کارهایی است که برای داشتن سبک زندگی سالم می‌توانید انجام بدهید.

خوردن صبحانه
صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی از بین وعده‌های غذایی است. در واقع صبحانه به این دلیل مهم است که خوردن وعده غذایی با پروتئین و فیبر زیاد بعد از بیدار شدن با فرآیند چربی‌سوزی مرتبط است.

سبک زندگی سالم

راه‌های بسیار زیادی برای افزایش میزان انرژی در طول روز وجود دارد اما بهترین راه این است که یک سبک زندگی سالم در پیش بگیریم چراکه سبک زندگی سالم می‌تواند در طول روز انرژی پایداری را برای ما فراهم کند. نکته مهم در دریافت انرژی این است که توجه داشته باشید از کدام نوع کربوهیدرات استفاده می‌کنید.

سبک زندگی طبیعی‌
یک اصل مهم که باید برای داشتن سبک زندگی سالم مورد توجه قرار داد، داشتن زندگی طبیعی است؛ بدین منظور که تا جای ممکن از خوراکی‌های فرآوری شده کمتری استفاده کنیم و بیشتر تمایل به مصرف غذاهای ارگانیک، گیاهی و آجیل داشته باشیم. بنابراین باید سعی کنیم به جای محصولات فرآوری شده، بیشتر از میوه‌ها، آجیل‌ها و سبزیجات استفاده کنیم.

اینها راه‌هایی ساده اما موثر هستند که روال برنامه زندگی شما را بر هم نزده و در عین حال برایتان بسیار فایده‌ بخش خواهد بود. اگر امروز توانستید این کارها را انجام دهید، حتماً فردا هم می‌توانید؛ روزهای بعد از آن هم همینطور. ایجاد یک سبک‌زندگی سالم نیاز به پشتکار و ثبات قدم دارد.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید