0

مهارت های کمک های اولیه و اقدامات اورژانسی در شرایط حوادث

بازدید 403

جعبه کمک‌های اولیه، جعبه یا کیفی شامل تجهیزات و وسایلی است که در صورت لزوم بتوان با آن اقدام به انجام کمک‌های اولیه در شرایط حادثه نمود. در چنین شرایطی، میتوان قبل از رسیدن پرسنل اورژانس و یا رساندن به مرکز درمانی از جعبه کمک های اولیه استفاده کرد. جعبه و کیف کمک های اولیه در زمان سفر، پیک نیک و یا کوهنوردی همراه ببرید و در آن لوازم و داروهایی که مصرف بیشتری دارند نگهداری شود. بروز صدمات و حوادث در ورزش امری اجتناب ناپذیر است و همواره ورزشکار در معرض یکسری خطرات بالقوه ای قرار دارد که در صورت اطلاع از مکانیسم آسیب و نحوه درمان این صدمات، از ناتوانیهای بعدی ورزشکار کاسته می شود. بنابراین در هر منزل، شرکت، مدرسه،ورزشگاه ها و یا محل کاری داشتن جعبه کمک های اولیه از ضروریات است که متاسفانه برخی توجه ای به آن ندارند.

جعبه کمک های اولیه

تعریف کمک های اولیه

به مجموعه اقدامات و مراقبت هایی گفته می شود که بلافاصله بعد از حادثه و تصادف به آسیب دیدگان یا مجروحان حادثه صورت می گیرد، تا از عواملی که زندگی و سلامت آنها را تهدید می کند، جلوگیری کرده و از شدت حادثه بکاهد و تا رسیدن پزشک به محل حادثه و یا رساندن آن ها به مراکز درمانی ادامه یابد. حوادث و خطراتی که ممکن است سلامت انسان را به خطر بیندازند، نیازمند دسترسی به ابزار و وسایل مناسب است. افراد غالبا خود را در یک حاشیه امن فرض می کنند و گمان می کنند که سوانج و حوادث هیچ وقت به سراغ آنها نمی آیند. راحت تر بگوییم اتفاقات ناخوشایند را مخصوص دیگران می دانیم و همین ناآگاهی و خوش بینی، موجب آسیب پذیری در برابر حوادث غیر مترقبه و ناگهانی می شود.

لوازم  ضروري جعبه کمکهاي اوليه

  •  محلول بتادين و سرم فيزيولوژي(ضد عفوني کننده)
  •  الکل سفيد
  •  پنبه
  •  گاز استريل در ابعاد مختلف
  •  باند در اندازه هاي 2و5و10 سانتي متري
  •  محلول آمونياک(محرک تنفسي)
  •  کیف یخ
  •  کیسه آب گرم (مبارزه با سرما یا درد)
  •  پماد جنتامايسين و پماد تترا سيکلين
  •  درجه تب(ترمومتر)
  •  قيجي و پنس
  •  سرنگ آماده براي تزريق ضروري در اندازه هاي مختلف
  •  تخته شکسته بندي کوچک و بزرگ(آتل)
  •  باند سه گوش و باند نواري
  •  چسب زخم يا چسب لوکوپلاست
  •  صابون و حوله و کبریت

 داروهای مورد نیاز در جعبه کمک های اولیه

  •  قرص هاي مسکن و ضد درد و ضروري از قبيل استامينوفن ضد درد و مسکن
  •  قرص هيوسين ضد اسپاسم عضلات و دل درد و کليه درد
  •  قرص ديفنوکسيلات ضداسهال
  •  قرص Adult Cold براي رفع سرما خوردگي
  •  قرص آنتي هيستامين دوکنژستانت ضدحساسيت، آلرژي و سرماخوردگي
  •  قرص متوکلوپراميد يا پلازيل جهت رفع حالت تهوع و استفراغ و سر گيجه و ديگر داروهاي ضروري…
جعبه کمک های اولیه

موارد احتیاط در استفاده از جعبه کمکهای اولیه

۱- با توجه به تاریخ انقضای داروها، باید هر۶ماه با کنترل داروها، داروهای تاریخ کذشته از دور مصرف خارج و داروهایی با تاریخ اعتبار جدید جایگزین شوند.

۲- بهتر است کیف امداد در دمایی بین ۲ تا ۳۰ درجه سانتی گراد نگهداری شود.

۳- هنگامی که چراغ قوه را استفاده نمی کنید، بهتر است باطری های آن را خارج کرده و پیش از هر برنامه باطری نو در آن جایگزین کنید.

۴- در صورت مصرف هر کدام از لوازم کیف امداد و نجات، باید در نزدیک ترین زمان و پیش از شروع برنامه ی بعدی آن وسیله را جایگزین کرد.

۵- پیش از شروع هر برنامه همه لوازم کیف امداد و نجات را با فهرستی که از پیش تهیه کرده اید، کنترل کنید تا موردی جانماند.

6- این جعبه و بخصوص دارو‌های آن بایبستی همیشه دور از دسترس کودکان قرار گیرد.

7- بر روی شیشه هر یک از دارو‌ها بر چسب باشد تا در موقع استفاده اشتباهی رخ ندهد.

کمک های اولیه و اقدامان اشتباه قبل از اورژانس

جعبه کمک های اولیه

در مواقع بروز خطر و حادثه، ممکن است برخی به اشتباه درمان و یا اقداماتی را بر روی مصدوم  انجام دهند که جبران ناپذیر است. حال سوال اینجاست که در مواقع مختلف بروز خطر یا حادثه چه کنیم؟
وقتی تب و لرز داریم یا دچار سوختگی شده ایم چه کارهایی باید انجام دهیم ؟
اگر یکی از اطرافیان دچار خونریزی سرخرگی شد چه اقدامات اولیه ای برای کمک به این افراد مناسب است ؟
افرادی که دچار حملات صرع می شوند نیازمند چه نوع کمک های اولیه ای هستند ؟
توصیه های پزشکی برای کمک های اورژانسی به این افراد چگونه است؟

ما نیز در این مطلب آن ها را به شما خواهیم گفت تا در مواقع اضطراری مرتکب این اشتباهات نشوید.
۱ – زمانی که تب و لرز دارید خود را گرم نکنید داشتن تب و لرز در فرد حاکی از آن است که دمای بدن رو به افزایش است. بنابر این اگر در این شرایط از پوشش گرم استفاده شود دمای بدن سریع تر بالا می رود. و همان طور که می دانید درجه حرارت بالای ۳۸ درجه می تواند به بدن صدمه بزند. در زمان تب و لرز بدن به جای گرم تر شدن به خنک تر شدن نیاز دارد.

۲– از قرار دادن هر گونه شی در دهان فردی که دچار حمله صرع شده اجتناب کنید اگر در طول زمان تشنج چیزی در دهان فرد قرار گیرد ممکن است منجر به شکسته شدن دندان ها شود . بنابر این از اقدام به این عمل خودداری کنید. اقدام مفید تر این است که شما یک شی نرم را زیر سر فرد مصروع قرار دهید تا از بروز صدمات مغزی جلوگیری کنید. و پس از گذشتن زمان اسپاسم او را به پهلو بچرخانید.
۳ – در زمان سوختگی بلافاصله از پماد استفاذه نکنید سوختگی هنگامی که پوست می سوزد، بافت بدن در عمق خود گرمای شدیدی را تجربه می کند. در زمان سوختگی نباید چیزی روی محل سوختگی مالید یا پوست را مالش داد. بهترین کار این است که محل سوختگی را به مدت ۱۵ دقیقه زیر آب سرد بگیریم تا کمک کند گرمای اضافی از بین برود.

۴– بدون داشتن تخصص پزشکی نباید بدن مصدوم را حرکت داده یا بکشید اگر شاهد یک صحنه تصادف بودید لطفا فرد مصدوم را از داخل ماشین بیرون نکشید. این کار فقط شرایط را بدتر می کند زیرا ممکن است منجر به نقص عضو شود. بنابراین با خونسردی کامل اقدامات زیر را انجام دهید :

  •  تماس برای آمدن آمبولانس
  •  اگر می توانید ماشین را خاموش کنید
  •  جلوگیری از هر گونه خونریزی
  •  کمک به حفظ آرامش مصدوم

۵ – اگر کسی دچار خفگی شد به پشتش ضربه نزنید خفگی اگر یک شی خارجی در گلوی کسی گیر کرده و راه تنفسش مسدود شد لطفا به پشت او ضربه نزنید، زیرا باعث بیشتر فرو رفتن آن شی می شوید. از او بخواهید کمی به جلو خم شود و به آرامی و در کمال خونسردی ۲ بار نفس بکشد.

جعبه کمک های اولیه

این عمل باعث می شود اثر خفگی کاهش یافته و شی مسدود کننده از مسیر تنفس خارج شود.

۶ – سعی نکنید زبان فردی را که بیهوش است از دهانش بیرون بکشید زمانی که فرد بیهوش به پشت افتاده احتمال این خطر که زبان راه تنفس را مسدود کند وجود دارد. برای این که مطمئن شوید این اتفاق نمی افتد می توانید فرد بیهوش را کمی به پهلو بچرخانید و یا کمی سرش را به عقب بکشید. اما هرگز سعی نکنید زبان را از دهانش بیرون بیاورید.

۷– اگر خونریزی سرخرگی نیست از شریان بند استفاده نکنید به دلیل خونریزی شدید و پر فشار در خونریزی های سرخرگی حتما باید محل را کمی فشار داده و با شریان بند ببندیم. اما در خونریزی های وریدی نیازی به این کار نیست و می توان از یک نوار زخم یا بانداژ استفاده کرد.
۸ – لطفا بخش سرما زده بدن را مالش ندهید سرمازدگی مالش قسمت سرما زده باعث صدمه دیدن مویرگ ها می شود. بنابر این به جای مالش دادن، قسمت سرما زده را به آرامی گرم کنید. برای این کار قسمت آسیب دیده را ابتدا در آب سرد قرار داده و به تدریج دمای آب را افزایش دهید.
9_  زمانی که می خواهید به فردی که دچار برق گرفتگی شده کمک کنید باید خوب فکر کنید زیرا یک اقدام نسنجیده ممکن است باعث تلفات بیشتر شود. در این شرایط باید سریعا جریان برق را قطع کرده و برای جدا کردن قربانی از برق از یک وسیله عایق استفاده کنید.

کیف کمکهای اولیه برای ورزشکاران

اگر شما به صورت حرفه ای، آماتور یا تفریحی تمرین یا مسابقات ورزشی انجام می دهید، باید توجه داشته باشید که کمکهای اولیه و رسیدگی فوری پس از آسیب دیدگی بدن امری بسیار مهم است.اگر ورزش را هر از گاهی انجام می دهید و برای آن دکتر مشاوری ندارید باید حتما توجه کنید که در هنگام ورزش کردن همراه داشتن حداقل وسایل پزشکی اولیه لازم است. برای اینکار البته لازم نیست که همیشه هنگام تمرینات کیف یا جعبه ای بزرگ را دنبال خود بکشید، بلکه سعی کنید نسبت به ورزشی که انجام می دهید، وسایل کمکهای پزشکی مورد نیاز آنرا همراه داشته باشید. برای مثال اگر فوتبال بازی می کنید، سعی کنید اسپری ضربه خوردگی و گرفتگی عضله، یا کیسه یخ همراه داشته باشید. چون اکثرا صدمات این ورزش ضربه خوردگی یا گرفتگی عضله است. همچنین در چنین ورزشی معمولا باند و دو تکه چوب شبیه آتل به عنوان وسایل کمک اولیه لازم می شود، چون شکستگی نیز جزو صدمات فوتبال حساب می شود.

ابزار جعبه کمکهای اولیه در ورزش

باند و گاز – چسب: که برای بستن زخمها سطحی و گرم نگه داشتن عضله کاربرد دارند
 کیسه یخ:برای ساکت کردن درد و مداوای ضربه خوردگی و گرفتگی عضلهکاربرد دارند.
پماد، ویسک و چسب گرم کن:جهت بستن و گرم نگه داشتن عضله در قسمت گرفته شده
داروها:قرصهای تنظیم فشار خون، سرگیجه، حال بهم خوردگی و قند
مواد غذایی:فراموش نکنید که تغذیه نیز گاهی به عنوان کمک اولیه کاربرد دارد. آب و نوشیدنی ها جهت رفع کمبود آب بدن.
موارد غذایی مقوی مانند شکلات، خرما و … که هم انرژی بدن را تامین می کنند و هم قند را.

دسترسی به پزشک

سعی کنید که در هنگام ورزش و یا تمرینات خود نوع دسترسی به پزشک را مشخص کنید. مثلا اگر در ورزشگاهی کوچک ورزش می کنید که دارای امکانات پزشکی نیست، از محل نزدیکترین بیمارستان یا درمانگاه آنجا اطلاع کسب کنید.همیشه تلفنهای مراکز امداد پزشکی فوری را همراه داشته باشید ِا آنها را به خاطر بسپارید.
مشاوره با پزشک فراموش نکنید که بهتر است تا قبل از انجام ورزش با پزشک خود مشورت کنید. پزشک را در جریان ورزش و شرایط بدنی خود قرار دهید و از او برای فراهم سازی جعبه کمکهای اولیه سوال کنید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید