0

آشنایی با دستگاه فور یا آون Oven

فور یا آون
بازدید 214

دستگاه فور وسیله ای است جهت استریل نمودن ابزار آلات پزشکی و استیل جات که به سیله گرمای خشک (در برابر گرمای مرطوب اتوکلاو) به این کار مبادرت می نماید وسایل و هر چیزی که قابل اشتعال باشد نباید در فور قرار گیرد.

جهت تبادل گرمایی حداقل ۱۰ سانتی متر با اطراف فاصله داشته باشد و محدوده حرارتی فور بین ۵۰ تا ۳۰۰ درجه سانتیگراد و دیجیتالی آن تا ۴۰ درجه سانتیگراد می باشد، معمولا دقت حرارت (۵) درجه می باشد.

این وسیله برای اولین بار توسط متخصص آلمانی به نام آون ساخته شد و به همین مناسبت به آن، آون نیز گفته می شود. از این وسیله می توان پس از رسیدن درجه حرارت به ۱۶۰ درجه سانتی گراد در دو ساعت و یا ۱۷۱ درجه سانتی گراد، به مدت یک ساعت و یا رسیدن به ۱۸۰ درجه سانتی گراد در ۳۰ دقیقه و یا رسیدن ۱۹۰ درجه سانتی گراد به مدت ۶ تا ۱۰ دقیقه برای استریل نمودن استفاده نمود.

بدنه فور از ورق فولادی و با عایقی از پشم سنگ و رنگ استاتیک تشکیل یافته است. استریل کردن با این وسیله برای سوزنها، تیغ، قیچی، نوک الکتروکوتر، مته ها، اره های جراحی، سبب می شود که از زنگ زدگی و کند شدن لبه های برنده آن جلوگیری به عمل آید و دارای عمری طولانی تر باشند.

برای مطمئن شدن از اسریلیزاسیون می توان از تست مخصوص فور استفاده نمود که به آن اندیکاتور فور می گویند، معمولا کلاس ۴ و ۶ آن بیشترین استفاده را دارد.

برگرفته از کتاب: آشنایی با دستگاه های پزشکی
نویسنده: محمد سرشار

برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید