0

آشنایی با دستگاه های پزشکی عمومی و رایج(دستگاه بخور)

دستگاه بخور
بازدید 414

دستگاههای بخور ورطوبت ساز انواع مختلفی مانند بخور گرم، بخور سرد، بخور سرد و گرم ، بخور نبولایزر و بخور صورت دارند که در این مقاله به توضیح هر کدام و کاربردی که دارند می پردازیم. انتخاب دستگاه رطوبت ساز و یا دستگاه بخور از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

انواع بخور و رطوبت ساز

بخور صورت

متخصصان زیبایی و پوست معتقدند که بخار آب سبب باز شدن منافذ پوستی می گردد و بعد از آن به راحتی می توان در صورت داشتن جوش های سر سیاه آن را پاکسازی نمود. کسانی که از ماسک صورت استفاده می کنند بهتر است که ابتدا از دستگاه بخور صورت استفاده کنند. در داخل همه دستگاه های صورت نمی توان مواد بخور ریخت، چون باعث اتصال و خرابی دستگاه می شود تنها دستگاه هایی که کاسه آب فلزی دارند و المنت آن غیر تیغه ای است می توانند با ریختن مواد بخور از آن بهره برداری نمایند. همچنین در صورت استفاده از مواد معطر و یا اسانس ها، حتما  دفترچه راهنما را مطالعه نمایید.

بخور گرم

در فصول سرد به دلیل خشکی هوا در منازل و محیط های بسته به علت روشن نمودن وسائل گرمایشی هوا به شدت خشک و بدون رطوبت می شود، حال آن که رطوبت بین ۴۵ تا ۵۰ درصد برای محیط لازم است. عدم آن در بعضی افراد سیب سرفه های خشک و خارش پوستی با آنهایی که دارای زمینه آلرژی هستند سبب کھیر می شود، لذا دستگاه بخور گرم بخوبی می تواند این نقیصه را جبران کند حتی برای درمان سینوزیت از آن استفاده می شود.

بخور سرد

 این دستگاه در فصول مختلف سال مورد استفاده قرار می گیرد این وسیله با ایجاد رطوبت از خشکی پوست و مخاط بینی جلوگیری می کند، بخور سرد معمولا کم صداتر از بخور گرم است و در عفونت های فوقانی دستگاه تنفس مانند خروسک بسیار موثر است و در فصول گرم برای درمان سرما خوردگی تجویز می گردد و کلا بخور سرد برای کسانی استفاده می شود که بیماری های غیر عفونی مثل اسم یا آلرژی ریوی دارند.

محصول پیشنهادی ندامد: دستگاه بخور سرد برند وکتو

یکی از معایب این دستگاه این است که آب سرد محیطی مناسب برای رشد قارچ و باکتری است لذا بهتر است هر روز یا هر چند روز مخزن را با آب و صابون شسته شود و حتی الامکان از آب مقطر استفاده گردد، توصیه می شود هرگاه رطوبت نسبی محیط به ۴۵ تا ۵۰ درصد برسد به طور متناوب از این دستگاه استفاده کنند.

بخور سرد و گرم

 بعضی از دستگاه های تولید شده دارای دو سیستم گرمایش سرمایشی هستند و با تغییر ولوم و کاربری آن از سمت گرمایشی به مدت چند ثانیه می توان از سرمایشی آن استفاده کرد.

نبولایزر

برای درمان بیماری های تنفسی بخصوص بیماری هایی نظیر برونشیت، آلرژی و آسم شدید مورد استفاده قرار می گیرد و بنا بر دستور پزشک معالج جهت استنشاق داروهای تجویزی و تاثیر سریع دارو، نبولایزر ذرات مرطوب آب را برای نشاندن داروها به ریه انجام می دهد. دستگاه نبولایزر یا به صورت پنوماتیک (فعال توسط هوای فشرده) و یا اولتراسونیک می باشد.

در هردو روش وظیفه نبولایزر رساندن ذرات مرطوب آب برای نشاندن داروها در ریه می باشد. نوعی از نبولایزر گرمایی است. دربیمارانی که بطور ارادی تنفس می کنند و تنفس هوای سرد سبب اسپاسم برونشی می شود، هوا یا اکسیژن تنفسی گرم به آنها داده می شود.

در نبولایزرها باید از آب مقطر استفاده شود زیرا رسوب آب معمولی در روند کار دستگاه ایجاد اشکال می کند، بعد از هر استفاده جهت جلوگیری از رشد میکروب احتمالی بدلیل بالا بودن حساسیت کسانی که با این دستگاه کار می کنند محفظه پس از هر بار استفاده باید شستشو شود و از سلامت فیلتر که در دستگاه تعبیه شده مطمئن شد.

دستگاه الکتروسونیک از لرزش جهت ایجاد ذرات معلق استفاده می کند و از طریق ایجاد ذرات معلق به دارو امکان داده می شود که از طریق ماسک متعلق به دستگاه که بر روی دهان و بینی بیمار قرار گرفته دارو به داخل ریه فرستاده شود و اثر آن از خوردن دار و سریعتر و دوز دارو پایین تر می باشد. ولی با توجه به دوز پایین تر اثر دارو بیشتر است. این نوع، در بیمارستان ها و منازل مورد استفاده قرار می گیرد.

چون بسیاری از کودکان از این وسیله استفاده می کنند نوع فانتزی آن در شکل های مختلف تولید می شود. متاسفانه با توجه به رشد بیماری ریوی و آسم در جامعه جهانی می توان به اهمیت این دستگاه پی برد. هوای فشرده در نبولایزر پنوماتیک دارو را به اندازه ۵ تا ۱۰ میکرون می رساند اما در اولتراسونیک اندازه دارو به ۵ تا ۲ میکرون تبدیل می شود.

در بخور کمپرسوری ظرفیت بالای ایجاد ذرات بخار معلق بیش از 0.18 میلی متر در دقیقه و فشار عملکرد آن 1.1 بار و فناوری آن استفاده از هوای فشرده می باشد. در تمام نیولایزرها هر چقدر فرکانس بالا باشد اندازه ذرات کوچکتر است.

بخور ازون

ازون مولکولی ناپایدار و بسیار مفید و سودمند است (03) استفاده از بخار ازون در سراسر دنیا توسط متخصصین زیبایی، ماساژ درمانی و پزشکان صورت توصیه شده است زیرا این عمل را روش طبیعی سم زدائی و پاکسازی پوست تشخیص داده اند بخار ازون موجب تحریک گردش خون شده و ذخیره اکسیژن بدن را بالا می برد.

برگرفته از کتاب آشنایی با دستگاه های پزشکی
نویسنده: محمد سرشار

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید