0

آشنایی با دستگاه های پزشکی عمومی و رایج (تب سنج ها)

درجه تب یا تب سنج
بازدید 237

یکی از معمولی ترین و همگانی ترین وسیله پزشکی در میان عامه مردم درجه تب است که به نوع های مختلف تولید و عرضه شده است. تب، خود بیماری نیست بلکه علامتی است برای نوعی از عفونت یا بیماری که پس از حمله باکتری ها و یا ویروسها به گلبول های سفید ایجاد می گردد لذا دانستن دقیق حرارت بدن که معمولا ۳۷ درجه سانتی گراد است، لازم و ضروری است.

انواع درجه تب

۱- درجه تب جیوه ای

 ساده ترین درجه تب ها، نوع جیوه ای زیر زبانی و یا مقعدی (رکتال) است. که طول آن ۱۱٫۵ سانتی متر و جهت اندازه گیری دمای بدن از ۳۵ تا ۴۲ درجه سانتی گراد تقسیم بندی شده است.

۲- درجه دما دیجیتالی

 معمولا پس از گذاشتن در زیر زبان و بغل با زدن آلارم پس از ۱۰ ثانیه مقدار حرارت بدن تعیین می گردد.

۳- درجه دما دیجیتالی گوش

 این درجه تب پیشرفته در عرض یک ثانیه با قرار گرفتن در کانال گوش دمای دقیق بدن را تعیین می کند، این اندازه گیری از طریق اشعه مادون قرمز می باشد. از این نوع درجه دما، دو کاره آن نیز تولید شده است که هم از راه گوش هم از راه پیشانی می توان درجه حرارت را تعیین نمود. جهت سهولت می توان از کودک در هنگام خواب دمای بدن را اندازه گیری نمود.

۴- درجه دما پیشانی

 با قرار گرفتن در روی پیشانی، درجه بدن را تعیین می کند.نوک درجه تب را روی مرکز پیشانی قرار داده و به آرامی به سمت چپ یا راست پیشانی کشیده می شود و پس از آن مقدار حرارت بدن تعیین می گردد.

درجه دما دیجیتالی غیر تماسی

این درجه دما دیجیتالی با نزدیک شدن به پوست بدن و پیشانی می تواند در عرض ۳ ثانیه درجه حرارت بدن را مشخص کند.

درجه دما نواری

 این درجه تب به صورت نوار روی پیشانی قرار می گیرد. و پس از چند ثانیه مقدار درجه حرارت بدن بر روی آن ظاهر می شود. بیشتر برای نوزادان و اطفال مورد استفاده قرار می گیرد و زیاد مورد اطمینان نیست.

درجه دما رکتال

 همانند درجه تب جیوه ای زیر زبانی است با این تفاوت که در انتهای درجه، ارتفاع جیوه آن کوتاه تر و کمی ضخیم تر است. برای کسانی که نمی توانند از راه دهان درجه تب را اندازه گیری نمایند از طریق ركتال از این درجه استفاده می شود. از این نوع درجه تب، بیشتربرای اطفال و نوزادان به کار می رود.

درجه دما دیجیتالی پستانکی

 این درجه تب برای کودکان زیر دو سال به ویژه کودکانی که پستانک میخورند مناسب است. همانند سایر دماسنج های دیجیتالی با باتری کار می کنند و با یک حسگر الکترونیک درجه حرارت بدن را اندازه می گیرند . درجه حرارت روی صفحه ای جلوی نمایشگر نشان داده می شود.

 

برگرفته از کتاب: آشنایی با دستگاه های پزشکی
نویسنده: محمد سرشار

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید