0

انواع برانکاردها Brancard

برانکارد
بازدید 237

برانکار یا برانکارد یک لغت فرانسوی، وسیله ایست برای انتقال مصدوم یا بیمار که حال وی وخیم یا شدیدا صدمه دیده باشد و بتوان از این وسیله بیمار را به آمبولانس یا جاییکه به مداوای آن می پردازند، منتقل نمود.

برانکارد ریکاوری

به وسیله برانکارد ریکاوری می توان بیمار را پس از عمل جراحی از روی تخت عمل به اتاق ریکاوری که در نزدیک اتاق عمل است منتقل نمود تا پس از به هوش آمدن بیمار و حصول اطمینان آن را به بخش منتقل نماید. تخت یا برانکارد ریکاوری قابل تنظیم ارتفاع است. طول آن ۱۹۰ سانت، عرض آن ۶۰ سانت و ارتفاع آن ۷۸ سانت می باشد.

پشتی آن با زاویه ۶۰ درجه قابل تنظیم است. دارای دو ساید یا کناره تاشو جهت حفظ مریض می باشد. در قسمت تحتانی برانکارد جایی برای کپسول و در کنار برانکارد جایی برای پایه سرم تنظیم گردیده است.

این برانکاردها معمولا دارای چهار چرخ بزرگ بیمارستانی است که دو عدد آن به طور ضربدری دارای ترمز می باشد و رنگ چرم آن معمولا سبز است.

برانکارد پا چلاغی

این برانکارد جهت آمبولانس و اورژانس ساخته شده و سیستم آن طوری است که با فشار می توان آن را جمع نموده و در داخل آمبولانس جاسازی نمود و به محض اینکه برانکارد با ضربه مختصری به زمین اصابت کند باز شده و آماده حمل مریض می گردد. معمولا جنس آن از آلومینیوم است نوعی از این برانکاردها به صورت صندلی می باشد.

برانکارد تاشو

برانکارد تاشو یا برانکارد استاندارد که به آن برانکارد فورلی نیز می گویند. وسیله ایست که در دو طرف آن دارای میله یا دیرک ضخیمی است که توسط برزنت چرم و یا پلاستیک به هم متصل گردیده است. در چهار طرفی که روی زمین قرار می گیرد چهار پایه کوچک قرار گرفته تا پس از قرار گرفتن مصدوم بر روی برانکارد بتوان آن را حمل نمود و در بالا و پایین دو اهرم برای فیکس کردن قرار گرفته است و زمان جمع شدن دارای مفصلی تاشو می باشد. طول برانکارد دو متر و عرض آن ۵۰ سانت می باشد که در مواقع ضروری سوانح و میادین ورزشی جهت جابجایی مصدوم از نقطه ای به نقطه دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.

برانکارد اورتوپدی

این برانکارد به برانکارد شکسته بندی نیز شهرت دارد. قطعه قطعه و جدا از هم بوده در زمانی که مصدوم به علت شکستگی ستون فقرات یا خونریزی داخلی نباید تحرک داشته باشد. مورد استفاده قرار می گیرد.

قسمتی از برانکارد را از دو طرف به زیر بیمار لغزانده آنگاه دو سر برانکارد به هم متصل می شود و بلند کردن آن و قرار دادن بر روی پایه چرخدار مصدوم را به محل مورد نظر می رساند، این برانکارد را دو تکه یا برانکارد قاشقی نیز می گویند زیرا این برانکارد در صحنه به اندازه بیمار تنظیم و در همان محل از قسمت پایین و بالا به هم متصل می شود.

برانکارد نیل رابرتسون و پاراگاد

این برانکارد از نظر شکل با بقیه برانکاردها کمی فرق دارد. معمولا از برزنت ضخیم و محکم چوب خیزان و بسیار سبک ساخته می شود. از این وسیله برای بالا بردن مصدوم از حفره، چاه، دره یا پایین آوردن مصدوم از ارتفاعات کوهستانی مورد استفاده قرار می دهند. این برانکارد باید دارای طناب های بسیار ضخیم و محکم جهت حفظ مصدوم باشند.

برانکاردحمل مریض

معمولا در محوطه بیمارستان و درمانگاه ها یک عدد برانکارد آماده حمل مریض است که جنس آن از فلز و روکش آن از لاستیک فشرده می باشد که در فضای آزاد و شرایط جوی متفاوت بتواند سالم بماند.

برگرفته از کتاب: آشنایی با دستگاه های پزشکی
نویسنده: محمد سرشار

 

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید