0

فهرست تجهیزات و لوازم عمومی پزشکی

لیست تجهیزات پزشکی
بازدید 310

البو کراج

عصای آلبو كراج در قسمت بالا دارای حلقه ای است که بدور آرنج بیمار قرار می گیرد و چند سانتی متر پایین تر دارای اهرمی است که برای قرار گرفتن دست بیمار است. حلقه آلبوكراج می تواند مدرج و قابل تغییر و تنظیم باشد. این عصا بصورت آلومینیومی، فلزی تولید می شود و طوری طراحی شده که ارتفاع آن قابل تنظیم است. 

آنوکر ایو

وسیله ای است استوانه ای شکل جهت درمان ناراحتی های هموروئیدی (بواسیر) که در درمان ترومبوزهای مقعدی، درمان خارش و گاهی با نظر پزشک معالج جهت رفع اسپاسم و آماس مورد استفاده قرار می گیرد.

همچنین برای تسکین دردهای ناشی از عمل جراحی و یا در رفع يوبست های حاد و درد ناک پس از زایمان یا در دوره شیردهی قابل استفاده است.

طبق نظر پزشک معالج نوع درمان از ۳ تا ۱۵ روز می باشد و حداکثر تا سه سال می تواند مورد استفاده قرار گیرد و معروفترین آن ساخت کشور آلمان می باشد.

آیودی

برای جلوگیری از حاملگی در زنان، آیودی به کار می رود که نوعی از آن دارای مس است و نوعی عاری از مس، به صورت دو ساله، چهار ساله، شش ساله و یاده ساله تولید می شود که معروف ترین آن در ایران کاپرتی، T380Aمولتی لود و سيف لود و … می باشد. کاپرتی در اصل آمریکایی بوده و در کشورهای پرجمعیت مانند هند و پاکستان و … بسته بندی می شود.

جنس آیودی از پلی اتیلن سولفات سدیم است و ساقه آن دارای یک سیم مسی نازک است و دو بازوی آن دارای حلقه مسی است.

نوعی از آیودی پروژسترنی است که بر اساس نوع پروژسترن موجود در آن بین یک تا پنج سال مورد استفاده قرار می گیرد. انتخاب نوع آیودی با متخصص زنان است.

آسم یار، دمیار یا دمساز Asm Yar

محفظه نگهدارند اسپری های تنفسی با دریچه یک طرفه جهت استفاده از اسپری هایی مانند سالبوتامول به نام های آسم یار، دمیار و دمساز در بازار موجود است که سبب استنشاق بهتر مریض و کاربرد صحیح در رساندن میزان تجویز دارو به ریه می باشد.

اکسی هود Oxy Hood

اکسی هود محفظه ای است شفاف برای نوزاد نارس و تازه متولد شده برای بالا بردن راندمان کار و سازگاری بهتر جهت دریافت اکسیژن و کاهش دی اکسید کربن در سه سایز تولید می شود و با نصب آداپتور وینچوری می توان غلظت اکسیژن را کنترل نمود.

استپلر پوستی

وسیله ای است برای دوختن پوست که به وسیله ی منگنه با نزدیک کردن دولبه پوست مورد استفاده قرار می گیرد، استریل و یکبار مصرف می باشد و معمولا بین ۵ تا ۵۰ عدد منگنه دارد. استپلر جهت سرعت دادن به کار پزشک جهت دوختن سطحی پوست کارایی بسیار بالایی دارد. پس از بهبودی به وسیله اهرم قیچی مانندی که معمولا در کنار استپلر قرار دارد، منگنه ها برداشته می شود.

استپلر جراحی

این وسیله در عمل جراحی داخلی مانند روده و جراحی های لاپاراسکوپی مورد استفاده قرار می گیرد. انواع آن استپلر خطی و استپلر حلقوی می باشد.

ایندفو یا میکرو جت

دستگاه مذکور با داشتن مخزن مخصوص مواد ضدعفونی کننده و قدرت اسپری در هنگام ضدعفونی کردن محل های مختلف از جمله اتاق عمل مورد استفاده قرار می گیرد و با ریختن محلول سایدکس یا فرمالین یا هر محلول ضدعفونی کننده دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.

اندیکاتور

جهت مطمئن شدن از سترون زایی ابزار آلات و وسایل پزشکی در فور و اتوکلاو از اندیکاتور استفاده می شود که تست آن به صورت کارت بوده و در هر بسته ۲۵۰ عدد می باشد که با قرار دادن یک عدد از آن در داخل پک های قابل اتوکلاو از سترون شدن آن اطمینان حاصل به عمل می آید. معمولا اندیکاتور یا به صورت شیمیایی است که نشانگرها با تغییر رنگ کاربر را از استریل شدن مطمئن می کنند یا بیولوژیکال است که به صورت مایع بوده و روش آن همانند اندیکاتور شیمیایی است.

اندیکاتورها کلاس های مختلف دسته بندی می شوند. بالاترین آن کلاس ۶ می باشد. معمولا تست های کلاس ۴ و ۶ بیشترین استفاده را دارند. این اندیکاتورها به دو پارامتر زمان و دما حساس می باشند. اندیکاتور شماره ۳ برای اتوکلاو پلاسما بوده که صرفا وجود پلاسما را کنترل می نماید اما همانند اندیکاتورهای دیگر به دما و زمان حساس است. برای مصرف اندیکاتور در فور یا اتوکلاو، باید اندیکاتور مخصوص آن تهیه شود.

پانچ پوستی

به دو صورت دائمی و یکبار مصرف می باشد، دائمی هم می تواند دارای یک شماره باشد و هم می تواند با یک دسته و سرهای مختلف به تناسب مقدار بیویسی که مورد نیاز است آن را تعویض نمود. یکبار مصرف دارای شماره های مختلف است که سر آن فلزی و دسته آن pvc می باشد.

پیس میکر (باطری قلب)

هرگاه سیستم هدایتی قلب به هر دلیل دچار اشکال شود، ایجاد انقباض در عضله قلب با استفاده از منبع خارجی امکان پذیر است. این کار توسط دستگاه الکترونیکی انجام می گیرد که آن را پیس میکر (pace maker) یا تولید کننده ضربان قلب می نامند.

پیس میکر دارای یک منبع انرژی است که مدارهای الکترونیکی آن موظف به ایجاد ضربان زمان بندی شده و حساب شده هستند. سرعت ضربان قلب در حالت عادی بین ۷۰ تا ۸۰ ضربه می باشد. پزشک کمبود ضربان قلب را با تنظیم دستگاه به تعداد مورد نظر می رساند. دو نوع ایجاد ضربان قلب توسط دستگاه پیس میکر قابل تنظیم است.

یکی از این طریق، مود ثابت بدون توجه به ریتمیک قلب بیمار (fix rate) و دیگری مود تعیین شده و مورد تقاضا (demand) در این مود هرگاه سرعت ضربان قلب از حد تنظیم کمتر باشد. شروع به فعالیت می کند و ضربان قلب را به یک حد طبیعی نگه می دارد.

به طور کلی پیس میکر به دو صورت موقت و دائمی عرضه می شود. در مواقع اورژانسی که بیمار نیاز به پیس موقت دارد مورد استفاده قرار می گیرد که مدت استفاده آن کوتاه می باشد، اما در پی دائمی، هرگاه بیمار دچار اشکالات غیر قابل برگشت قلبی شده باشد با نظر پزشک معالج مورد استفاده قرار می گیرد و به دو صورت از راه قفسه سینه یا وریدی، نصب می گردد.

اولین پیس میکر تولید شده بزرگ و به اندازه یک ساعت رومیزی، دارای عمری دوازده ماهه بود. اما امروزه پیس میکرهای بسیار کوچک و ظریف که دارای عمری ۵ تا ۱۰ ساله هستند تولید شده است. هیچ گاه باتری ناگهان از کار نمی افتد بلکه در یک پروسه زمانی چند ماهه قدرت آن کاهش میابد و پزشک مهلت دارد که به تعویض آن اقدام نماید.

پیس میکر امکان دارد دارای یک، دو، سه لید (سيم) باشد. ساده ترین پیس میکر تک حفره ای است که می تواند به یک حفره قلب که معمولا بطن راست است متصل شود. دیگری پیس میکر دارای دو لید یا دو حفره ای است که معمولا یکی در دهلیز راست و دیگری در بطن راست قرار می گیرد و همزمان به تحریک دو حفره می پردازند.

پیس میکرهای که دارای سه لید هستند برای بیمارانی است که مبتلا به بیماری های قلبی شدید هستند. همه این موارد به پزشک متخصص قلب مربوط می شود. به طور کلی پیس میکر نمی تواند بیماری قلب را درمان یا ضربان نا منظم قلب را مرتفع کند. بلکه می تواند سال های متمادی به ضربان قلب کمک کند تا در حد طبیعی تپش داشته باشد.

پنست های الکترو سرجری

پست هایی که از قسمت انتها با یک سیم رابط به دستگاه الکترو کوتر متصل می شود و با اتصال دو نوک آن که عاری از پوشش است و با جسم مورد نظر عمل کوتر را انجام می دهد پست های الکترو سرجری می گویند، که در شکل های راست، کرو، بایونت با طول های متفاوت موجود است.

تشک مواج

برای جلوگیری از زخم بستر و کمک به درمان زخم بستر می توان از تشک مخصوص این کار که به تشک مواج شهرت دارد استفاده کرد. تشک مواج به صورت بیضوی تخم مرغی) یا به صورت سلولی می باشد. در تشک بیضوی معمولا برای کسانی که دارای وزن کمتر هستند و مدت زمانی کوتاه می خواهند بستری باشند، استفاده شود و دارای ۱۳۰ سلول کوچک از جنس پی وی سی می باشند. پمپ های این تشک قادر است بین ۴ تا ۶ لیتر هوا تولید کند؛ ارتفاع تشک بیضوی هفت سانت می باشد. 

اما تشک های سلولی با قدرت پمپ و ارتفاع بیشتر برای کسانی که می خواهند در زمانی طولانی تر از آن استفاده کنند مورد بهره برداری قرار می گیرند. این نوع تشک ها جهت کسانی است که بین ۸۰ تا ۱۲۰ کیلوگرم وزن دارند. برای وزن های بالاتر تشک سلولی مخصوص وجود دارد، که تحمل وزن بیش از ۱۲۰ کیلوگرم را دارا می باشد.

بعضی از این تشک ها دارای آلارم می باشد. بر روی پمپ ولومی جهت تنظیم مقدار هوا قرار گرفته است. برای گذاردن لگن در زیر مریض جهت دفع مدفوع و ادرار در وسط بعضی از تشک های مواج سوراخی برای این کار تعبیه گردیده است.

تشک های سلولی بین ۱۲ تا ۱۸ سلول دارند. بهترین نوع تشک مواج مدل هوشمند سنسوری است که برای تمام بیماران با هر وزن و مدت زمان بستری مناسب و قابل تنظیم است. بعضی از تشک های مواج مجهز به سیستم تخلیه هوای اضطراری جهت CPR می باشند. تشک مواج مخصوص برای ICU و CCU دارای قدرت حجم خروجی هوا تا ۱۸ لیتر در هر دقیقه می باشد.

ترازو

یکی از متداول ترین وسیله های پزشکی در بیمارستان، درمانگاه، کلینیک و مطب ها حتی در منازل توزین وزن می باشد. در رژیم درمانی، زنان و زایمان یا بیماری هایی که با لاغری و چاقی سر و کار دارند. پزشک معالج باید از وزن مریض مطلع باشد، به همین دلیل استفاده از ترازو مورد نیاز است. به صورت عقربه ای (حمامی)، دیجیتالی، قد و وزن تولید می شود. امروزه ترازوهایی با امکانات بیشتر به بازار عرضه شده که می توان اضافه بر قد از مقدار آب بدن، چربی، مقدار کالری مطلع شد.

ترازو نوزاد

این ترازو با کفه مخصوص برای نوزادان به ۳ صورت عقربه ای، قپانی و دیجیتالی عرضه شده است که حساسیت هرکدام نسبت به وزن نوزاد متفاوت است.

معمولا در کنار ترازو متری قرار گرفته که می توان از اندازه قد نوزاد مطلع شد. گاهی ترازوهای نوزاد دو کاره است و با برداشتن کفه روی ترازو می توان آن را برای اطفالی که قادر به ایستادن هستند مورد استفاده قرار داد. نوع دیجیتالی آن از حساسیت بیشتری برخوردار است.

تست فور و تست اتوکلاو

همان گونه که از اسم آن پیداست تست فور و تست اتوکلاو دو سیستم جداگانه برای اوکی شدن (استریل) وسایل پزشکی و جراحی دارند، تست فور بوسیله حرارت خشک (دریم) و تست اتوکلاو به وسیله حرارت بخار و گرمای ناشی از آن (استیم STEM) مورد بهره برداری قرار می گیرد و با تغییر رنگ اعلام شده از استریل شدن وسائل مطمئن می  شوند، قابل توجه است که از قدیم به طور اشتباه و عادت از تست آکی حلقه ای یا اتو کلاو جهت مطمئن شدن از استریل وسائل در فور استفاده می کردند،

همان گونه که گفته شد این تست باید وسیله بخار و گرمایی ناشی از آن تغییر رنگ دهد و از تغیر رنگ به وسیله حرارت خشک نمی توان مطمئن شد که استریل انجام شده است. در اتوکلاو فشار بخار باید به ۲ / ۳ بار و ۱۳۵ درجه جهت استریل وسایل استیل جات و وسایل جراحی اتاق عمل و فشار ۲ / ۱ بار و ۱۲۵ درجه جهت استریل البسه و سایر وسایل اتاق عمل می باشد.

تیغه بیستوری

تیغ جراحی به انگلیسی اسکالپل، به فرانسه بیستوری نامیده می شود و بسیار تیز و برنده است. از جنس استیل کربن می باشد و در اکثر جراحی ها به کار می رود. در شماره های مختلف تولید می شود و بیشترین مصرف آن تیغه ۱۱، ۱۵، ۲۰ و ۲۲ می باشد. تفاوت شماره در نوع شکل تیغه ها می باشد. مثلا تیغ ۱۱ دارای نوک تیز اما شماره های دیگر از انحنای بیشتری برخوردار است.

پست الکترود یا چست لید

برای دریافت و ثبت و سنجش فعایت الکتریکی و مکانیکی قلب مورد استفاده قرار می گیرد و با استفاده از سیم های رابط به دستگاه های الکتروکاردیوگرافی (ECG) متصل می شود و به دو صورت بیضوی و دایره ای تولید می شود و در وسط چست فلزی جهت اتصال به سیم های کاردیوگرافی تعبیه شده است. بعضی ها خشک و بعضی ها دارای ژل می باشند.

دسته بیستوری جهت استفاده از تیغه بیستوری از دسته به طول ۱۳ سانتیمتر استفاده می شود که جای مخصوص جهت جای گذاری تیغه می باشد. دارای دو شماره ۳ و ۴ است که تیغه های زیر شماره ۲۰ به دسته ۳ و بالای شماره ۲۰ به دسته ۴ متصل می گردد، به دسته اسکالپل نیز شهرت دارد و تیغه بیستوری را اسکالپل گویند.

دستگاه تست قند یا گلوکومتر

با توجه به آمار انجمن دیابت ایران بیش از شش میلیون نفر در ایران دارای دیابت می باشند و هر سال بر تعداد آنها افزوده می شود. در گذشته برای تعیین میزان قند خون می بایست فقط به آزمایشگاه رفته تا از مقدار آن مطلع شد. اما امروزه با تولید دستگاه های دیجیتالی کوچک و قابل حمل این مشکل حل گشته و به راحتی می توان در عرض چند ثانیه در منازل یا در مسافرت از میزان قند خون مطلع شد.

نمونه خون گرفته شده برای دستگاه قند خون از مویرگ می باشد در حالی که در آزمایشگاه ها از خون وریدی استفاده می کنند؛ خونی که از مویرگ گرفته می شود علاوه بر داشتن سلول دارای مایع پلاسما می باشد در حالی که آزمایشگاه سلول خون را جدا کرده و فقط میزان قند خون پلاسما را نشان می دهد به همین دلیل محتمل است دستگاه تست قند دیجیتالی ۱۵ درصد کمتر یا بیشتر میزان قند خون را نشان می دهد. بنابر این لازم است هر چند ماه یک بار جهت اطلاع دقیق به آزمایشگاه مراجعه شود.

طریقه ی استفاده از دستگاه دیجیتالی قند خون

با گذاشتن تست قند در دستگاه مورد نظر با لنست اتوماتیک از سر انگشتان دست، مقداری خون به داخل لنست ریخته و با سنسوری که در تست ها تعبیه شده خون به داخل دستگاه کشیده می شود و در عرض چند ثانیه میزان قند خون در صفحه نمایان می شود. میزان قند خون طبق نظر کارشناسان در صبح ناشتا (۸ ساعت) باید کمتر از ۱۰۰ میلی گرم در دسي ليتر باشد.

تست دستگاه یکبار مصرف می باشد. هر دستگاه دارای دو واحد اندازه گیری میلی گرم و میلی مول است. در ایران اندازه گیری ها بر میلی گرم می باشد.

دیاپازن

برای اندازه گیری میزان شنوایی به کار می رود، به صورت آلومینیومی و استیل تولید می شود با ضربه زدن و ایجاد فرکانس میزان شنوایی را ارزیابی می نمایند و هر دیاپازن با عددی مشخص می شود بیشترین دیاپازونی که مورد استفاده قرار می گیرد دیاپازون هایی با قدرت ۱۲۸ هرتز، ۲۵۶ هرتز و ۵۱۲ هرتز می باشد.

سرنگ شستشوی گوش

وسیله ای است استوانه ای به اندازه ۵۰، ۱۰۰ یا ۱۵۰ سی سی که برای شستشوی گوش از آن استفاده می شود. دارای سه نوع سری به شکل های مختلف است که پزشک متناسب با مراجعه کننده نوع آن را انتخاب می کند. قبل از بستن سری سرنگ دارای حبابی دایره شکل است که قبل از نصب نوک سرنگ بر روی آن قرار گرفته تا مانع ترشح آب به پزشک شود.

معمولا نوع سرنگ شستشو پیستونی است که پیستون آن تمام فلزی یا دارای واشری لاستیکی است. بهتر است در صورت عدم استفاده طولانی مدت پیستون آن به وسیله روغن چرب و پس از استفاده داخل آن خشک شود. 

ست احيا و لوازم مورد نیاز

ست احیا یا ست اورژانسی ستی می باشد جهت احیا بیمار و بازگرداندن آن به زندگی و شامل کپسول، مانومتر، آمبوبگ، ماسک CPR، فشار سنج و گوشی پزشکی، ایروی، لارنگسکوپ، پن لایت (چراغ قوه)، وسایل اولیه بخیه و پانسمان و سوندها در صورت ممکن الکترو شوک و ساکشن و داروهای اورژانسی وکلیه وسایلی که بتوان بیمار را به حالت عادی برگرداند و یا تا آمدن اورژانس و رساندن مریض به بیمارستان مورد نیاز است ست احیا گویند. معمولا در کنار ترایلی اورژانس تخت های موجود است که به آن تخته CPR می گویند.

ست احیا چگونه نگهداری و آماده سازی می شود؟

این ست یا در کیف مخصوص قابل حمل نگهداری و به صورت بالینی مورد استفاده قرار می گیرد که به آن کیف اورژانس می گویند. معمولا در کلینیک ها، درمانگاه ها وبیمارستان ها از ترایلی مخصوصی به نام ترایلی اورژانس استفاده می شود که کلیه ست های مورد نیاز و داروهای اورژانسی در آن قرار می گیرد. حتی می توان دستگاه های مورد نیاز مانند الکترو، الکتروشوک و یادستگاه های دیگر را در آن قرار داد. معمولا ترایلی اورژانس دارای سیستم کابل برق بوده و از پایه سرم، چراغ معاینه، تخته CPR و کشوی مدرج برای داروهای اورژانس برخوردار است.

ست های جراحی و چگونگی تشکیل
بنا بر هر عمل جراحی در نقاط مختلف بدن مجموعه ابزارهایی که به کار می رود ست جراحی نامیده می شود. به عنوان مثال جهت پانسمان نمودن ست پانسمان، جهت آپاندیس ست آپاندیس و … احتمال اینکه در هر ست یک یا چند عدد وسیله جراحی بنا بر نظر پزشک کم یا زیاد شود وجود دارد.

معروف ترین ست های جراحی 

۱- ست پانسمان ۲- ست بخیه ۳- ست کتدان ۴- ست آپاندیس ۵- ست وازکتومی ۶- ست ختنه ۷- ست جراحی سزارین و زایمان ۸-ست وازکتومی ۹- ست جراحی راینوپلاستی ۱۰- ست جراحی لامینکتومی ۱۱- ست لوزه و آدنوئید ۱۲- ست هموروئید ۱۳- ست جراحی جنرال ۱۴- ست جراحی پوستی وزیبایی ۱۵- ست لاپاراتومی ۱۶- ست هیسترکتومی واژینال و آبدومینال ۱۷- ست جراحی استخوان ۱۸- ست جاگذاری پیچ و پلاک ارتوپدی ۱۹- ست جراحی فک و دندانمخصوص این کار استفاده می شود که به آن سوزن های نمونه برداری یا بیوپسی گفته می شود.

بعضی از سوزن های بیوپسی دائمی و نوعی از آنها یکبار مصرف می باشد که معروف ترین آنها سوزن اسپاینال، بن مارو، سوزن جمشیدی، سوزن اتومات و نیمه اتومات TSK ژاپن می باشد و هر کدام از سوزن های بالا بنابر نوع عمل و نظرپزشک از شماره و سایزهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

سرویکس براش

وسیله ای برای نمونه برداری از دهانه رحم جهت پاپ اسمیر. طبق تحقیقات به عمل آمده بر روی بیماران سرویکس براش جهت نمونه گیری همانند اسپاچولابوده و هیچ گونه تفاوتی از نظر سلامت نمونه برداری با اسپاچولا ندارد، با این تفاوت سرویکس براش تک استریل بوده و از جنس پلی پروپیلن می باشد.

شیردوش

وسیله ای است مناسب برای نگهداری و جمع آوری شیر در مواقعی که مادر و فرزند برای مدت کوتاهی از هم دورند یا به دلیل تورم سینه مادر یا درد مادر نتواند ازشیر خود مستقیما برای نوزاد استفاده کند و یا در حالتی باشد که امکان استفاده مستقیم از شیر مادر را نداشته باشد به دو صورت دستی و برقی تولید می شود. برقی به دوصورت خانگی و بیمارستانی و بیمارستانی به صورت تک و دو کانال تولید می شود.

کلد باکس و واکسن کاریر

این وسیله جهت نگهداری و حمل واکسن، خون و مشتقات آن مورد استفاده قرار می گیرد که با گذاشتن یخ خشک از فاسد شدن دارو جلوگیری بهعمل می آورند. بدنه آن از پلی اتیلن و جنس عایق درون آن پلی استایرن انبساطی می باشد. ضخامت بدنه آن ۲۵ میلی متر و درب آن به راحتی قفل می شود.

واکسن کاریر از کلدباکس کوچک تر است و می توان به راحتی آن را حمل نمود. این وسیله تا ۴۸ ساعت قادر به نگهداری واکسن می باشد. در کلدباکس های آمریکایی می توان تا ۷۲ساعت از واکسن نگهداری کرد.

کتتر IUI

این کتتر جهت نازایی در زنان و زایمان مورد استفاده قرار می گیرد که به دو صورت با گاید و بدون گاید تولید می شود.

گارو

برای برجسته نمودن موقت ورید جهت خونگیری مورد استفاده قرار می گیرد، عموما در آزمایشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد. تورنیکت، نام دیگر گارو می باشد.

گردن بند طبی

در مواقعی که بیمار دچار آسیب دیدگی گردن می شود یا بر اثر آرتروز صدماتی به بافت نرم مانند لیگامان و عضلات گردنی وارد می گردد از این وسیله جهت جلوگیری از صدمات بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

گردن بندهای طبی به چهار صورت سخت، نرم، فیلادلفیا و پنوماتیک می باشد. هر کدام از گردن بندها طبق نظر پزشک معالج و بنابر نیاز مریض تجویز می گردد.

۱- گردن بند طبی سخت

همان گونه که از اسم آن پیداست از مواد pvc فشرده و قابل تنظیم تشکیل یافته است.

۲- گردن بند طبی نرم

از ابر فشرده با روکشی ضد حساسیت تشکیل یافته است.

۳- گردن بند فيلادلفيا

از دو نیم دایره چپ و راست جهت فیکس نمودن گردن و چانه تشکیل یافته است.

4-گردن بند پنوماتیک

از موادی ملایم و پارچه ای، با امکان ایجاد باد به وسیله پوار به اندازه مورد نظر تشکیل یافته است.

لنست

برای خونگیری از نوک انگشتان دست بکار می رود و بعضی از آنها مانند نوک قلم خوش نویسی بوده که بیشتر در آزمایشگاه ها و مراکز خونگیری بکار می رود. نوعی از آن جهت اتو لنست استفاده می شود که بنا بر ساختار اتولنست دو پر یا چهار پر می باشد.

واکر

چهار پایه ای که بیمار با تکیه بر آن از فشار آوردن بر روی پای خود جلوگیری و حفظ تعادل می نماید. نوعی از آن دارای دو چرخ روی پایه جلو می باشند و طراحی آن طوری است که می تواند به تناسب قد بیمار تنظیم گردد. بصورت آلومنیونی و فلزی و نوعی از آن با داشتن لولا براحتی تا می شود.

هد لايت

چراغ پیشانی یا هد لمپ جهت معاینه و جراحی های محدود مورد استفاده قرار می گیرد. به دلیل آزاد بودن دستان کاربر به راحتی می تواند با ایجاد تمرکز نور در مطب ها و کلینیک های تخصصی، به خصوص در معاینات گوش و حلق و بینی از آن استفاده نمود.

بهترین نوع آن LED است به دلیل داشتن نور با کیفیت و عمر طولانی بدون افت درخشندگی، بعضی از چراغ های پیشانی بسیار پیشرفته و سبک وزن می باشند و قدرت نور آن تا ۷۰ هزار لوکس قابل تنظیم است. بعضی از هد لمپهای پیشرفته دارای لوپ های متعددی متناسب با چشم کاربر ارائه می شود تا کار راحت تر انجام شود. بسیاری از هد لمپها در کوهنوردی و معادن نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

آیا پک های استریل شده زمان معینی از استریل محافظت می کنند؟

بله بسته به نوع پک های استریل زمان در نظر گرفته می شود. اگر با viopac بسته بندی و استریل شود از پک ها می توان بین ۶ تا ۹ ماه از آن بهره برداری نمود. با کاغذهای مدیکال ( medical – paper ) به شرط آنکه دولایه استریل شود بین یک یا دو هفته در صورتی که با پارچه نخی دولایه استریل شود بین چهار روز تا یک هفته قابل استفاده است.

روش های متداول استریل

در قدیم از استریلیزاتور (سرنگ جوش) استفاده می گردید، امروزه از دستگاه فور که به وسیله گرمای خشک و یا اتو کلاو که به وسیله بخار آب استریل می نماید استفاده می شود. امروزه از اتوکلاو پلاسما که پیشرفته تر از اتوکلاوهای معمولی است بهره برداری می گردد.

چادر اکسیژن Oxygen tent

چادر اکسیژن در اطراف تخت بیمار آویزان می شود و محیطی با رطوبت بالا جهت درمان فراهم می کند. معمولا برای بیمارانی که مقاومت راه هوایی آنها زیاد شده است مانند بیمارانی که تورم مسیر تنفسی دارند مورد استفاده قرار می گیرد. بیشتر در اطفال مورد استفاده قرار می گیرد بدینوسیله می توان کنترل رطوبت، درجه حرارت را هدایت نمود.

این وسیله پزشکی شامل یک سایبان مستطیل شکل شفاف و پلاستیکی است که به اکسیژن یا منبع هوا فشرده و یک مرطوب کننده مجهز است علاوه بر آن دارای یک سیستم خنک کننده نیز می باشد

 

برگرفته از کتاب: آشنایی با دستگاه های پزشکی
نویسنده: محمد سرشار

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید