0

آشنایی با افتالموسکوپ Ophthalmoscop و انواع آن

افتالموسکوپ
بازدید 246

از دو کلمه ی ophthalm به معنای چشم و SCOP به معنی تابش تشکیل یافته است. از این وسیله برای مشاهده داخل چشم و شبکیه مورد استفاده قرار می گیرد، طراحی اولیه افتالموسکوپ را می توان به سال ۱۸۴۸ به چارلز باب نسبت داد اما افتالموسکوپ به شکل امروزی را باید مدیون طرح پزشک یونانی، آناگنوستاکیس دانست.

دانشمندان در سال ۱۹۱۵ بر مینای طرح فوق افتالموسکوپ امروزی را طراحی و آماده استفاده نمودند و هر روز بر تکامل آن افزوده شد.

امروزه افتالموسکوپ یکی از وسایل مهم غربالگری در چشم پزشکی بشمار می رود توسط این وسیله می توان از طریق سوراخ مردمک سطح شبکیه چشم و اجزاء آن را معاینه یا به عبارتی بیماری های سطح خلفی چشم را بررسی نمود.

از افتالموسکوپ می توان در تشخیص بیماری های جدی در مراحل اولیه استفاده نمود، دقت آن بین ۹۰ تا ۹۵ درصد تخمین زده می شود.

انواع افتالموسکوپ

افتالموسکوپ دارای سه نوع مستقیم، غیر مستقیم و اسلیت لمپ (slitlamp) می باشد و مستقیم از یک نور فلاش کوچک و منبع نور همراه با تعداد زیادی لنز چرخشی که تا ۱۵ برابر بزرگنمایی دارد تشکیل یافته است، درمعاینات رایج از این وسیله برای دیدن قرنیه، پشت کره چشم استفاده می شود.

افتالموسکوپ غیر مستقیم از یک چراغ که به دور سر بسته می شود و یک لنز که توسط دست نگاه داشته می شود تشکیل یافته است ،این نوع معاینه میدان دید بیشتری از درون چشم برای پزشک فراهم می کند و دید بهتری از قدامی چشم ارائه می کند و غیر مستقیم خود به دو صورت مونوکولار monocular (یک چشمی) و بینوکولار binocular (دوچشمی) می باشد.

اسلیپ لمپ جلوی چشم بیمار قرار گرفته و لنز نزدیک چشم جای می گیرد و به پزشک امکان معاینه فوندوس (قسمت قدامی چشم) را می دهد،دید پهن تری از افتالموسکوپ مستقیم ایجاد کند و دارای دید سه بعدی است.

افتالموسکوپ هایی که دارای لامپ هالوژن هستند، دارای نور بیشتر و سبب دید بهتر، برای شناخت رنگ واقعی بافت چشم می باشند. معروف ترین مارک های افتالموسکوپ موجود در بازار ریشتر، هاین، ولچالین، کلر می باشد.افتالموسکوپ یا به صورت پرتابل و قابل حمل بوده، بعضی آنها بسیار کوچک به اصطلاح قلمی می باشند و جنس آن از بی کربنات است.

بعضی از آنها دارای دسته فلزی با باتری متوسط و یا باتری قابل شارژ تولید می شوند، نوعی از افتالموسکوپ ها دیواری است که با برق یا باتری قابل شارژ، قابل استفاده هستند.

 

برگرفته از کتاب: آشنایی با دستگاه های پزشکی
نویسنده: محمد سرشار

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید