0

انواع ابزارهای ارتوپدی

ابزارهای ارتوپدی
بازدید 251

رانژور RONGEUR

برای کندن و جدا کردن قطعه ای از استخوان در ارتوپدی به کار می رود. معروف ترین آن دبلاکشن که دارای دو مفصل است. مدل کریسون که به دو صورت بایونت و ۴۵ درجه سر بالا با طول دهانه متفاوت عرضه می شود.

بیشتر در جراحی های الامینکتومی و جراحی اعصاب مورد استفاده قرار می گیرد به خصوص در عمل جراحی های اعصاب برای برداشتن استخوان های ظریف مورد استفاده قرار می گیرد.

پریوست اليواتور

این وسیله جهت تراش استخوان های ظریف به خصوص در جراحی های بینی به کار می رود. از ۵۰۵ تا ۹ میلی متر متغیر است. پریوست اليواتور یکسر و دو سر (دبل) جهت جراحی های مختلف به کار می رود که به صورت سرکج و راست تولید میگردد.

بن هولدر یا استخوان گیر

همان گونه که از اسم آن پیداست برای گرفتن استخوان در قسمت های بدن از پنس مخصوص به نام بن هولدر استفاده می شود که انواع آن جهت راحتی و کاربری بهتر تولید می شود و معروفترین استخوان گیرها استخوان گیر شانگیر، استخوان گیرکرن، استخوان گیر وربروخ که معمولا کرو آن مورد استفاده قرار می گیرد و از ۱۳ تا ۲۸ سانتیمتر تولید می شود.

استخوان گیرهای بلند معمولا قفل دار می باشند که از ۳۰ سانت تا ۴۵ سانت تولید می شود مانند استخوان گیر لان، استخوان گیر ریداکشن و وربروخ، در بعضی استخوان گیر پیچی جهت تنظیم دهانه و فیکس نمودن تعبیه گردیده است.

استئوتوم

ابزاری است ارتوپدی جهت تراش سطحی استخوان که دارای تیزی مخصوص است که بتوان به راحتی سطح استخوان را تراش داد که لبه آن صاف یا کرو می باشد، پهنای آن از ۶ میلی متر تا ۳۲ میلی متر قابل تغییر است.

معروف ترین استئوتوم هيبس (HIBBS) و اسمیت (SMITH) و هوک (HOKE) می باشد.

نوعی از استئوتوم ها مینسکتومی است که ظریف و دارای سری تیز است و انواع مختلف دارد. یک لبه، دولبه، چپ یا راست است که برای تراش استخوان های ظریف به کار می رود که با آن چاقوی مینسکتومی هم گفته می شود.

پیتوتری یا پنس دیسک

این پنس جهت دیسک به کار می رود معمولا به طول ۱۸ سانتیمتر است و نوک آن از ۱ تا ۵ میلی متر متغیر است، معمولا به صورت مستقیم، سربالا، سرپائین جهت کاربری بیشتر جهت عمل های جراحی دیسک به کار می رود.

 

برگرفته از کتاب: آشنایی با دستگاه های پزشکی
نویسنده: محمد سرشار

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید