0

آلودگی هوا و توصیه های بهداشتی

آلودگی هوا و ماسک
بازدید 283

آلودگی هوا و عوارض ناشی از آن خسارات جبران‌ناپذیری را بر سلامتی انسان ها بهمراه دارد. تاثیر آلودگی هوا بر افراد مختلف متفاوت است، کودکان و سالمندان بیشتر از دیگران از این آلودگی آسیب می بینند. رعایت نکات ضروری و مصرف مواد غذایی ویژه و استفاده از ماسک برای همه افراد مخصوصا کودکان, سالمندان، بیماران قلبی و تنفسی و مبتلا به آسم در زمان آلودگی هوا تاکید می شود.

آلودگی هوا و ماسک

رژیم غذایی در زمان آلودگی هوا

ازدیدگاه طب سنتی، هوا جهت حفظ سلامتی حائز اهمیت است و در صورتی که آلوده شود بدن را تحت تأثیر قرار می دهد. در تمام آموزه های سنتی نیز از در معرض قرار گرفتن هوای آلوده نهی شده است. مصرف عدس، کلم، گوشت گوساله، بادمجان، قارچ و ماکارونی و همچنین سالاد الویه در بدن ایجاد سردی کرده و مقاومت افراد را در برابر آلودگی هوا کمتر می کند. علاوه بر این کلم بروکلی حاوی یک ترکیب به نام سولفورافان است که خاصیت ضد سرطانی دارد.

روزانه 2 استکان عرق نعنا به همراه یک قاشق مرباخوری عسل مصرف کنید تا علاوه بر افزایش مقاومت بدن از ابتلا به بیماری های مختلف همچون سرماخوردگی جلوگیری شود.

توصیه های ضروری

بیماران قلبی و ریوی، ضمن مصرف به موقع داروهای خود، به هیچ وجه در معرض هوای بیرون قرار نگیرند و تا حد امکان از حضور در سطح شهر تا برطرف شدن کامل آلودگی هوا خودداری نمایند.

افراد عادی در صورت کار ضروروی و نیاز به خروج از منزل، حتما از ماسک استاندارد (ماسک مخصوص گردوغبار) استفاده نمایند. در چنین شرایطی، سعی کنید مصرف شیر و سایر لبنیات را افزایش دهید.

از هرگونه فعالیت ورزشی در فضای آزاد و بیرون از منزل از جمله دویدن، پیاده روی و سایر فعالیت های ورزشی هوازی در شرایط آلودگی هوا ، بویژه در اوایل صبح خودداری نمایید.

با توجه به کاهش میدان دید در زمان گرد و غبار، اگر بنا بر ضرورت در جاده و در حال رانندگی هستید، ضمن رعایت کامل قوانین، با دقت و سرعت مطمئنه رانندگی کنید. در هنگام رانندگی، ضمن مطمئن شدن از بسته بودن کامل پنجره های خودرو، تهویه مطبوع خودروی خود را در حالتی قرار دهید که هوای بیرون وارد نشود.

ماندن در ترافیک و استنشاق هوای آلوده، سرعت ابتلا به آسم را در کودکان افزایش می دهد. توصیه می گردد حتی المقدور کودکان را در منزل نگه دارید و درها و پنجره ها را بسته نگاه دارید.

نکات ایمنی و بهداشتی که دانش آموزان در هوای آلوده باید رعایت کنند

از سوالات مهم و ضروری که والدین در روزهای آلوده می پرسند این است که دانش آموزان در زمان وجود هوای نا سالم چه خوراکی هایی بخورند؟ انتخاب یک رژیم غذایی مناسب می تواند بهترین گزینه باشدکه به برخی موارد در این مقاله اشاره می کنیم.

ویتامین ها در رژیم غذایی

کلسیم، آهن، فسفر و روی در غذای دانش آموزان

در غذای دانش آموزان باید از مواد غذایی که سرشار از کلسیم، آهن، فسفر و روی است، استفاده شود که این مواد جذب آلاینده ها را در بدن کاهش می دهند. مصرف شیر به عنوان مثال ۲ تا ۳ لیوان در روز همراه با مخلوط عسل، ارده و گردو مفید است؛ شیر و لبنیات به خصوص پنیر و ماست هم به خاطر کلسیمی که دارند می توانند با جذب عناصر سنگین مثل سرب تداخل کنند.
بنابراین از سبزی ها ومیوه ها و لبنیات بیشتر استفاده کنند تا اثرات مخرب هوای آلوده را کاهش دهند. همچنین مصرف سیب، آجیل های خام تازه،  غلات سبوس دار و جوانه نیز توصیه می شود.

ویتامین C و افزایش ایمنی بدن

این ویتامین باعث افزایش ایمنی بدن می شود و بهترین منبع آن میوه جات و سبزیجات تازه است مثل گوجه فرنگی، کلم بروکلی، انبه، لیمو، اسفناج، نارنگی.

رژیم غذایی سالم

ویتامین E و جلوگیری از تخریب دیواره سلول ها توسط سموم

مصرف ویتامین E باعث می شود از تخریب دیواره سلول ها توسط این سموم پیشگیری  کند که دانش آموزان می توانند از دانه های گیاهی روغنی مثل آجیل، روغن سبوس گندم، روغن آفتابگردان، بادام و ذرت و زیتون استفاده کنند و توصیه می شود خانواده ها در وعده های غذایی از سالادهای پر سبزی با روغن آفتابگردان و زیتون استفاده کنند.

توصیه های بهداشتی

  • در مورد بهداشت فردی در شرایطی که تعطیلی اعلام می شود، دانش آموزان به هیچ عنوان از خانه های شان خارج نشوند به خصوص در مراکز پرترافیک و آلوده شهر حضور پیدا نکنند و در صورت حضور اجباری، پس از بازگشت لباس های شان را تعویض کنند و شستشو دهند.
  • دانش آموزان از مواد غذایی و نوشیدنی های بدون بسته بندی و موادی که در معرض گرد و غبار قرار دارند استفاده نکنند و از غذاهای چرب و سرخ شده فست فودها و غذاهای کنسروی و چیپس به ویژه در روزهای آلوده نیز پرهیز کنند چرا که این نوع غذاها موجب احتباس سموم و عدم دفع سموم از بدنشان می شود.
  • دانش آموزان روزی چند مرتبه چشم ها، دهان و بینی را شستشو دهند. قرقره آب و نمک به دفع آلاینده ها کمک زیادی می کند. ضمنا حتماً لباس های مدرسه و منزل را جدا کنند و مرتب لباس مدرسه را شستشو دهند تا آلاینده ها از روی لباس ها خارج شود و در هوای آلوده از ورزش کردن خودداری کنند.
  • دانش آموزانی که به نحوی مبتلا به اختلالات خونی و ایمنی هستند و مشکلات قلبی و تنفسی دارند، در صورتی که نیاز به خارج شدن دارند حتماً از ماسک هایی که مورد تأیید است، استفاده کنند.
  • خانواده ها و دانش آموزان در روزهای بارانی که بعد از روزهای طولانی آلودگی هواست، زیر باران ها حضور پیدا نکنند چرا که این باران ها به باران های اسیدی مشهور است و این باران های اسیدی می تواند آسیب هایی برای این دانش آموزان داشته باشد.

به طور کلی مصرف مواد غذایی تازه و طبیعی و غیرصنعتی توصیه می شود تا سلامتی‌ در صورت مواجهه با عوامل خطرناکی مانند آلاینده‌های هوا محفوظ بماند.
یادآوری می شود کودکان ، سالمندان ، بیمارن قلبی عروقی و بیماران ریوی، از آسیب پذیرترین گروه ها در مقابل آلودگی هوا هستند و بهتر است خانواده‌ها بیشتر مراقب غذاهای مصرفی این افراد باشند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید