0

برخی ابزارهای جراحی

ابزارهای جراحی
بازدید 262

چکش رفلکس

رفلکس عکس العمل ناگهانی که بر اثر ضربه زدن به تاندون زانو در زمانی که انسان در حالت آرامش و پاها در حالت خاصی قرار داشته باشد ایجاد می گردد.

چکش رفلکس به صورت سه گوش، مثلثی یا مدور، سبک و سنگین با سوزن و فرچه مخصوص جهت تحریک عصب تولید می شود و با توجه به شناخت پزشک از میزان تحریک پذیری اعصاب نوع آن انتخاب می شود.

معمولا با ضربه زدن به زیر زانو و به نقطه حساس تحریک پذیر میزان تحریک عصبی را مشخص می نمایند و یا به وسیله استفاده از سوزن و فرچه در انتهای چکش رفلکس از نقطه تحریک پذیر عضله جهت سنجش استفاده می شود.

گامکو یا گیره ختنه

برای ختنه نمودن راه های مختلفی وجود دارد، از جمله راه ها استفاده از گامكو است که با قرار دادن پوست گلن در داخل این گیره و سفت نمودن پیچ بالای آن از خونمردگی ایجاد شده جهت جراحی یا کوتر و قطع نمودن پوست اضافه به صورت مرتب و گرد به کار می رود.

هوگ HOOK

چنگک های ظریف تک شاخ، دو شاخ یا چند شاخ که برای گرفتن بافت های ظریف و لبه پوست مورد استفاده قرار می گیرد، معروف ترین آنهاهوگ پوستی، هوگ دورال، هوگ استخوان

رینگ جسم خارجی گوش

رینگ کورت اهرمی بطول ۱۴ و ۱۵ سانتیمتر جهت بیرون آوردن جسم خارجی از گوش است و حلقه ای سیمی بیضوی شکل در انتهای سر آن متصل است و با قرار دادن آن در پشت جسم خارجی گوش و آنرا به بیرون هدایت می کند.

دهان باز کن

برای باز نگه داشتن دهان جهت جراحی های فک و دهان و دندان و جراحی هایی که مربوط به دهان می باشد، مورد استفاده قرار می گیرد. به چند صورت تولید و عرضه می شود. گاهی به صورت V که دارای دولبه است و به وسیله پیچی که در انتهای آن تعبیه شده دهانه آن باز و بسته می شود یا به صورت اکارتور اتومات که دارای دو لبه سه سانتی جهت باز نگه داشتن دهان می باشد. طراحی آن طوری است که می توان آن را قفل نموده و ثابت نگه داشت.

وسایل جراحی وازکتومی

وازکتومی عملی است جهت نازایی مردان که وسایل جراحی مورد استفاده پنس موسكيتو ظریف – پنس رینگ ظریف- قیچی ایریس می باشد.

سرنولوزه

این وسیله در جراحی گوش و حلق و بینی که اقدام به برداشتن لوزه می شود بکار می رود و این عمل را تانسیلکتومی می گویند طول سر نولوزه ۲۴ سانت ودارای سیمی حلقوی شکل است و دسته ای جهت کشش سیم داخل آن تعبیه شده است.

لوله تراکستومی

لوله پلاستیکی یا فلزی که از طریق برش کوچک بر روی گردن بین دو ترقوه مستقیما داخل نای گذاشته می شود در واقع تراکستومی استومی تنفسی است از شماره ۲ و۳ جهت اطفال تا سایز ۱۴ برای بزرگسالان بصورت پلاستیکی کافدار و ساده یا فلزی از جنس مخصوص که معمولا برنج است تولید می شود و بصورت نیم هلال با ماندرن جهت تمیز کردن داخل لوله تراکستومی عرضه می شود.

چاقوی کراتومی

چاقوی الماسه ای که بصورت مثلث کشیده که نوک آن بسیار تیز و برنده ای دارد در جراحی چشم جهت برش بکار می رود. معروفترین آن جی گر بطول ۱۳سانتیمتر است.

استیله و کانوله

دو وسیله مکمل یکدیگر جهت بازگشایی فسیتول می باشد. کانوله راهنما دارای شیار و انتهای آن پروانه ای، استیله میله ای مدور و نازک که قسمت سر آن کمی برجسته بطول ۱۰ تا ۱۲ سانتیمتر است.

اره ژیگلی

یکی از وسایل جراحی اتاق عمل مغز و اعصاب است که برای بریدن استخوان بخصوص برای برش جمجمه بکار می رود، دو سر آن به دسته مخصوصی متصل می گردد.

 

برگرفته از کتاب: آشنایی با دستگاه های پزشکی
نویسنده: محمد سرشار

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید