ads
تجهیزات پزشکی ندامد مشهد
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

راهنمای خرید و استفاده از بهترین مدل دستگاه فشارسنج دیجیتالی و عقربه ای

آنچه در این مقاله می خوانید؛

امروزه انواع مختلف دستگاه های فشارسنج خون برای کسانی که نیاز به کنترل فشار خون دارند وجود دارد که ارزان قیمت، دقیق و سبک هستند. فشار خون افراد ممکن است در طول روز تغییر کند حتی ملاقات با پزشک هم می‌تواند به‌علت ایجاد استرس و اضطراب در بیمار، موجب بالا رفتن فشار خون شود. از […]

امروزه انواع مختلف دستگاه های فشارسنج خون برای کسانی که نیاز به کنترل فشار خون دارند وجود دارد که ارزان قیمت، دقیق و سبک هستند. فشار خون افراد ممکن است در طول روز تغییر کند حتی ملاقات با پزشک هم می‌تواند به‌علت ایجاد استرس و اضطراب در بیمار، موجب بالا رفتن فشار خون شود. از آن جایی که تعریف فشار خون بالا به‌صورت افزایش مکرر فشار خون تعریف می‌شود، لازم است که طی یک دوره، حتی در منزل چندین بار فشار خون اندازه‌گیری شود.

در مواقعی ممکن است پزشک از بیمار بخواهد فشار خون خود را در منزل اندازه‌گیری کند این است که می‌خواهد بداند آیا پس از مصرف داروهای خاص یا در زمان‌های خاصی از روز، فشار بیمار بالا می‌رود یا نه؟ اگر فشار خون اندازه‌گیری شده در منزل بیش از حالت معمول بود، باید ۵ دقیقه‌ی دیگر مجدد اندازه گیری شود تا اطمینان از جهت خوانش حاصل شود. داشتن یک فشارسنج برای استفاده‌ی خانگی می‌تواند برای افرادی که از بیماری فشار خون بالا رنج می‌برند و به اندازه‌گیری مداوم فشار خون‌شان نیاز دارند، می‌تواند بسیار کاربردی باشد.این فشار سنج عقربه ای محصولی است که می‌تواند این خواسته را به‌خوبی برآورده کند.

دستگاه فشارسنج


ما در این مطلب، اطلاعات جامعی راجع به انواع مختلف فشارسنج جیوه ای، دیجیتالی و عقربه ای می پردازیم . همچنین اطلاعاتی در مورد نکات نحوه استفاده در اختیار شما قرار می دهیم تا بتوانید به راحتی خرید مناسبی داشته باشید و بهترین نوع فشار سنج خون را خریداری کنید. تا اخر این مطلب همراه ما باشید.

دستگاه فشارسنج جیوه‌ای:

این نوع فشارسنج مهمترین استاندارد اندازه‌گیری فشارخون شناخته می‌شود. در این دستگاه‌ها، یک ستون جیوه مثل دستگاه دماسنج وجود دارد که فشار را نشان می‌دهد. احتمالِ درست کار نکردن این دستگاه خیلی کم است. ستون جیوه تنها چیزی است که در آن حرکت می‌کند. هنگام خواندن فشار، باید به اعدادی دقت شود که در دو طرف ستون جیوه ارائه شده‌اند. بااین‌حال، استفاده از فشارسنج جیوه‌ای رو به کاهش است، چون جیوه سمّی است و می‌تواند محیط را آلوده کند.

قسمت های مختلف دستگاه فشارسنج جیوه ای :

فشارسنج جیوه ای

کاف یا بازوبند: کاف یک پوشش دو لایه از جنس پارچه است که خاصیت ارتجاعی نداشته و به دور بازو پیچیده می شود.
کیسه هوا: کیسه هوا از جنس لاستیکی است که در درون بازوبند قرار می گیرد و قابل باد شدن است.
لوله های لاستیکی : از وسط کیسه هوا دو لوله لاستیکی خارج می شود که یکی به پمپ و دیگری به دستگاه وصل میگردد. این دو لوله، کار انتقال و خروج هوا را بر عهده دارند. طول لوله باید حدود ۷۶ سانتیمتر باشد.
پمپ لاستیکی، دریچه و پیچ تنظیم هوا: از این پمپ برای تلمبه کردن و انتقال هوا به داخل کیسه هوا و تخلیه هوا از آن، استفاده میشود. برای ورود و خروج هوا بر روی پمپ دریچه ای در نظر گرفته شده است که بوسیله پیچ فلزی که با دست باز و بسته میشود، ورود و خروج هوا تنظیم میگردد.
مخزن جیوه : مخزن جیوه در انتهای دستگاه و داخل لوله شیشه ای قرار دارد و دارای یک پیچ تنظیم است که ورود و خروج جیوه را به داخل لوله شیشه ای تنظیم می کند.
لوله شیشه ای : این لوله درون یک محفظه فلزی مدرج قرار دارد که برحسب میلیمتر جیوه و به فاصله های ۱۰ میلیمترجیوه درجه بندی شده است. با باد کردن کیسه هوا، در صورتی که پیچ مخزن جیوه باز باشد، جیوه به درون لوله راه یافته و بالا میرود و با تخلیه باد کیسه هوا، سطح جیوه در لوله پایین می آید. میزان فشار را میتوان از روی سطح جیوه در لوله مدرج خواند.

نحوه اندازه گیری فشار خون با جیوه ای :

بازوبند را بطور مناسب به دور بازوی بیمار بپیچید، طوریکه وسط کیسه هوایی بازوبند بالای شریان بازویی و لبه تحتانی بازوبند حدود 2 سانتی متر بالای چین آرنج قرار گیرد. (صحیح ترین حالت برای اندازه گیری فشار خون، حالت درازکشده و یا درحالت نشسته راحت بطوریکه دست بیمار هم سطح قلب باشد). سعی شود لباس آستین کوتاه در زمان امندازه گیری فشار خون بپوشیدلباس آستین کوتاه بپوشید. بالازدن آستین تنگ موجب خطای اندازه گیری می شود. همچنین بازوبند در بازوی بیمار طوری بسته شود که نه خیلی شل باشد و نه خیلی سفت در غیر اینصورت موجب خطای اندازه گیری خواهدشد.در افرادی کع ضربان قلب نامنظم دارند، چندین بار فشار خون با رعایت فاصله زمانی مناسب اندازه گیری شود. سپس اعداد بدست آمده از فشار ماکزیمم را با هم جمع کنید و متوسط آن را محاسبه کنید و و با فشار مینیمم جمع کنید و متوسط ان را بدست آورید. این اعداد بعنوان فشار خون فرد در نظر گرفته می شود.

دستگاه فشارسنج عقربه‌ای :

بعضی از دستگاه‌های فشارسنج عقربه‌ای هستند. فشارسنج عقربه‌ای وسیله‌ای است فنردار که با استفاده از فشار هوا عقربه‌ای را روی صفحهٔ مدرّجی حرکت می‌دهد که هر درجهٔ آن نشانگر یک میلیمتر جیوه است. این نوع فشارسنج ارزان وحملش نسبت به نوع جیوه‌ای راحت‌تر است. از معمول ترین دستگاه های فشار سنج مورد استفاده در مطب های پزشکی فشار سنجهای عقربه ای هستند. میتوان گفت کار با فشار سنج های عقربه ای شباهت زیادی به فشارسنج های جیوه ای دارد که در مطالب بالا به آن پرداختیم.

قسمت های مختلف دستگاه فشارسنج عقربه ای:

دستگاه فشار سنح

کاف فشارسنج(بازو بند):کاف فشارسنج از جنس لاتکس میباشد که بسته به نوع فشار سنج شما دارای دو خروجی یا یک خروجی میباشد که اصطلاحا کاف فشارسنج دو شلنگ یا کاف فشار سنج تک شلنگ نامیده میشوند.
کاف پارچه ای فشارسنج: این کاف از جنس پارچه میباشد و کاف لاستیکی درون ان قرار میگرد و دور بازو بسته میشود.
پوار فشارسنج(پمپ): از پوار فشار سنج (پمپ)برای باد کردن کاف استفاده میشود و جنس ان از لاتکس میباشد.
گیج فشارسنج(صفحه مدرج):گیج فشار سنج همراه با عقربه میباشد که مقادیر عددی را نشان میدهد.
گوشی پزشکی:برای شنیدن صدای نبض بیمار استفاده میشود ودارای گوشی،صفحه دیافگرام و لوله شلنگ از جنس لاتکس است.

نحوه استفاده فشار سنجهای عقربه ای

میتوان گفت نحوه استفاده از فشارسنج عقربه ای شباهت بسیار زیادی به فشار سنجهای جیوه ای دارد. تنها تفاوت موجود در فشار سنج های عقربه ای و فشارسنج های جیوه ای در صفحه نمایش اعداد میباشد. در فشار سنجهای عقربه ای از گیج فشارسنج(صفحه مدرج)که شامل عقربه نمایشگر است استفاده میشود و در فشارسنجهای جیوه ای از شیشه مدرج و جیوه برای نمایش اعداد استفاده میشود.

1. در ابتدای امر کاف فشار سنج را به روی دست بیمار ببندید توجه کنید کاف به صورت خیلی سفت بسته نباشد که به دست بیمار فشار وارد کند.
2. صفحه گوشی(دیافگراگم)را به طور کامل به روی سطح ارنج قرار دهید.توجه کنید که سیم گوشی و کاف کاملا صاف باشد و برای نگه داشتن گوشی پزشکی روی دست بیمار از شصت خود استفاده نکنید زیرا شصت شما دارای نبض می باشد.
3. به وسیله پوارفشارسنج(پمپ)شروع به باد کردن کاف کنید تا عقربه بین اعداد 120 تا 160 قرار بگیرد.
4. حال باید به وسیله شیر پوار فشارسنج عقربه ای هوای داخل کاف رو خالی کنید.توجه بفرمایید که هوای داخل کاف باید به صورت منظم و کم کم خارج شود به طور میانگین در هر ثانیه یک عدد در گیج کم شود.
5. حال باید دقت کنید تا صدای اولین نبض بیمار شنیده شود بعد از شنیدن صدای نبض بیمار به روی گیج فشارسنج نگاه کنید و عددی که عقربه به نمایش میدهد رو به خاطر بسپارید.این عدد میزان بیشترین فشار ممکن به جداره شریانات رگ بیمار است.
6. حال همچنان که هوای کاف فشارسنج به وسیله پوار خارج میشود دقت داشته باشید که صدای نبض بیمار بسیار کم میشود یا کاملا قطع میگردد به صفحه مدرج نگاه کنید و عدد مد نظر را به خاطر بسپارید.این عدد میزان کمترین فشار وارد شده به شریانات رگ بیمار است.
7. حال اگر موفق به ثبت دو عدد مورد نیاز نشدید میتوانید به وسیله پوار فشارسنج دوباره کاف را باد کرده تا به نتیجه برسید.

دستگاه فشارسنج دیجیتال:

ازآنجاکه در موارد نادر دستگاه‌های دیجیتالی و خودکار فشارخون را اشتباه محاسبه می‌کنند، همیشه ترجیح داده می‌شود که از فشارسنج جیوه‌ای استفاده شود و استفاده ازدستگاه‌های دیجیتالی تنها برای بیمارانی توصیه می‌شود که توانایی استفاده از این وسایل استاندارد را ندارند.

نحوه اندازه‌گیری فشار خون با دستگاه های دیجیتالی :

فشارسنج دیجیتال بریسک

این نوع از دستگاهها شامل یک نوع مچ بند یا بازوبند است که توسط لوله‌ای به قسمت الکترونیکی دستگاه متصل می‌شود. با فشار دادن دکمه‌ای روی قسمت دیجیتالی دستگاه ، کاف شروع به باد شدن می‌کند تا به یک سطح معینی برسد سپس بطور اتوماتیک باد آن بتدریج خالی می شود. در زیر کاف یک گیرنده خاص الکترونیکی وجود دارد که نسبت به نبض حساس است و میزان فشار خون را روی صفحه نمایشگر نشان می‌دهد. این دستگاه ها در صورت استاندارد بودن تا حدی قابل اعتماد هستند. ولی در عین راحتی برای کاربر، در صورت رعایت نکردن دستورالعمل سازنده، دارای خطا های زیادی میباشند. برای اندازه گیری کم خطا، بیمار باید در وضعیت خوابیده یا نشسته ثابت قرار داشته، دست به جایی تکیه داده شود و هیچگونه حرکتی هنگام اندازه گیری نداشته باشد. کاف آن باید درست در محل تعین شده بسته شود تا سنسور دیجیتالی درروی شریان قرار گیرد.

انواع فشارسنج های دیجیتالی

می خواهیم درباره انواع فشار سنج های دیجیتالی و برندهای موجود در بازار صحبت کنیم تا هم وطنان عزیز با اطلاعات کامل و جامع برای خرید فشارسنج های دیجیتال اقدام فرمایند.

فشار سنج دجیتال مچی:
دستگاه الکترونیکی که به وسیله کاف فشارسنج به مچ افراد وصل میشود و میزان فشار خون بیمار را به وسیله اعداد از شاهرگ مچ بیمار اندازه گیری میکند.
فشار سنج دیجیتال بازویی:
دستگاه الکترونیکی که به وسیله کاف به دور بازوی شخص وصل میشود و میزان فشار خون رابه وسیله اعداد از راه بازوی بیمار اندازه گیری میکند. حال ممکن است سوالی در ذهن خریدار ایجاد شود که فشارسنج دیجیتال مچی بخرم و یا بازویی؟ برای خرید فشارسنج خانگی باید به خیلی از پارامترهای مختلف دقت فرمایید تا بتوانید فشارسنجی برای نیاز خانگی با بهترین بازدهی خرید کنید. اگر دقت فشار سنج دجیتالی برای شما در الویت اول قرار دارد بدون شک فشارسنجهای بازویی دیجیتالی را خریداری کنید. ودر صورتی که حمل فشار سنج دجیتالی و سبک بودن آن برای شما معیار خرید می باشد باید به سراغ فشارسنجهای دجیتال مچی بروید زیرا فشارسنجهای دجیتال بازویی دارای حجمی به نسبت بزرگتر و سنگین تر از فشارسنجهای دجیتال مچی میباشند.

راهنمای خرید دستگاه فشار سنج دیجیتالی و عقربه ای

در جدول زیر موارد و نکات مهم در خرید دستگاه فشار خون (فشار سنج) را مختصر بیان می کینم. که با در نظر گرفتن موارد ذکر شده مطمئن ترین خرید را داشته باشید.

اندازهبرای خرید فشارسنج باید دقت کنید که هدفتان از خرید، استفاده در چه مکان‌ها و موقعیت‌هایی است. اگر در سفر هستید یا برای سنجش فشارتان نیاز به حمل و همراه داشتن آن با خود به سرکار و سفر و… دارید، موضوع اندازه و وزن دستگاه هم مهم می‌شود.
کافکاف فشارسنج‌ها معمولا از ۲۲ تا ۴۲ سانتی‌متر است. پس حتما به قطر بازو دقت کنید.در میان فشارسنج‌های بازویی، مدل‌های مختلفی وجود دارد که برای قطر بازوی خیلی بزرگ، متوسط و خیلی کوچک مناسب است اما دستگاه‌های مچی معمولا یک سایز بیشتر ندارند.
کیف نگهدارندهکیف نگهدارنده دستگاه به  بهتر نگه داشتن فشارسنج کمک می‌کند و باعث می‌شود که این وسیله دیرتر خراب شود.
بازویی یا مچیاین دو مدل از نظر دقت و کیفیت، تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و به همین خاطر انتخاب از میان آنها فقط به سلیقه و ترجیحات شخصی‌تان بستگی دارد
منبع تغذیهاگر از فشارسنج زیاد استفاده شود و منبع تغذیه آن فقط باتری باشد، باتری خیلی زود تمام خواهد شد.پس بهتر است در خرید فشارسنج دیجیتالی به وجود آداپتور هم توجه داشته باشید.
صفحه نمایشخوانا و متناسب با قدرت دید
حافظه بعضی از فشارسنج‌های دارای حافظه هستند و دو کاربر مختلف می‌توانند نوسانات و تغییرات فشار خود را در آن ذخیره کنند. یعنی هم امکان ذخیره سابقه فشار خون‌تان در دستگاه وجود دارد و هم این ثبت تاریخچه برای بیش از یک کاربر ممکن است.
امکانات جانبیامکانات اضافه به شما کمک می‌کند تا از موارد دیگری مانند تعداد ضربان قلب، عادی بودن یا غیرعادی بودن ضربان قلب و… باخبر شوید.
قیمتباتوجه به نوع کاربری، کیفیت، مناسب ترین قیمت دستگاه فشار خون انتخاب شود.

داشتن یک فشارسنج با امکانات مناسب برای استفاده‌ی خانگی می‌تواند برای افرادی که از بیماری فشار خون بالا رنج می‌برند و به اندازه‌گیری مداوم فشار خون‌شان نیاز دارند، می‌تواند بسیار کاربردی باشد.  فشار سنج بازویی بریسک محصولی است که می‌تواند این خواسته را به‌خوبی برآورده کند.

قیمت فشارسنج

برخی قابلیت های این دستگاه به شرح زیر است :

-بیان فشار خون اندازه گیری شده وضربان قلب به 6 زبان فارسی آذری عربی ترکی آلمانی و انگلیسی
-دارای زمان تاریخ و خاموشی خودکار و WHO رنگی
-دارای حافظه ی 60*2 و آرتیمی قلب (نشان هر نوع بی نظمی ضربان قلب)
-دارای پیغام هشدار اشتباه و نمایشگر تعویض باطری
-قابلیت استفاده از آداپتور و باطری
-دارای Back Light ( نور با زمینه ی سفید ) و اندازه گیری فشار خون Kpa و mmHG

قیمت فشارسنج

سایر مشخصات:

اعلام فشارخون در 5 سطح از فشار خون مطلوب تا فشار خون بالا
دارای امکانات اضافه دماسنج
4 عددباتری
آداپتور و کارت طلایی گارانتی 912 روز

فشارسنج دیجیتالی بازویی بریسک دارای تأییدیه‌ی انجمن WHO است.  این مدل قابلیت تشخیص آریتمی قلب را نیز دارد. همچنین میتوانید با مطالعه  مشخصات فنی و جزییات فشار سنج ها در فروشگاه اینترنتی ندامد، راحت تر خرید کنید.

ads
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه :
سوالی دارید؟ در واتساپ با ما گفتگو کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
0