0

قیچی های پزشکی Scisso و کاربرد آن در جراحی

انواع قیچی های جراحی
بازدید 316

 معمولا وقتی نامی از قیچی به میان می آید وسیله ای بسیار ساده به نظر می رسد؛ اما با توجه به نقش قیچی و کاربری آن درجراحی های مختلف و تنوع آن می توان به اهمیت آن پی برد و قیچی ها کلا به ساده یا فنردار راست یا کرو تقسیم می شوند و برای هر جراحی قیچی مخصوص وجود دارد در تمام ست های جراحی نوعی از قیچی وجود دارد. مهم ترین آن به شرح ذیل می باشد.

قیچی راست ۱۴ تا ۲۴ سانت

یکسرتیز یا دوسر تیز یا دو سر کند وجود دارد که به آنها قیچی استاندارد می گویند. معمولا دو سر کند آن برای برش نخ مورد استفاده قرار میگیرد. قیچی یک سر تیز آن در ست های پانسمان و بخیه کاربری دارد.

قیچی مایو

به قیچی های پشت ماهی گفته می شود، که دارای بدنه ای صاف و لغزنده است آن هم در سایزهای مختلف تولید می شود. 

قیچی متس یا متزن بام

ظریف، کشیده و با بدنه ای صاف جهت جراحی های داخلی و کارهای ظریف مورد استفاده قرار می گیرد که در سایزهای مختلف وجود دارد.

قیچی ایریس

قیچی ظریف دو سر تیز کج یا راست که در عمل های جراحی ظریف مورد استفاده قرار می گیرد مانند جراحی های پوست و چشم که نهایت بلندی آن ۱۲سانتی متر است.

قیچی ژوزف

به قیچی های بلند که ۱۴ تا ۱۶ سانتیمتر باشد و همان ظرافت قیچی ایریس را داشته باشد قیچی ژوزف گفته می شود.

قیچی استیونس

به قیچی هایی گفته می شود که نوک انتهای دوتیغه قیچی از نقاط دیگر ظریف تر باشد معمولا برای مژه و دندانپزشکی استفاده می شود.

قیچی ليستر یا بانداژ

قیچی است که یک تیغه آن ضخیم و کوتاه و دیگری بلند با لبه برآمده و مدور با زاویه ۴۵ درجه که برای رفتن به زیر بانداژ مورد استفاده قرار می گیرد. لبه برجسته آن برای این است که در هنگام عبور به زیر بانداژ به مریض آسیبی وارد نکند.

قیچی اپی زیاتومی

شکل آن همانند قیچی بانداژ است با این تفاوت که کمی ظریف تر و دوتیغه بلند نوک آن برجسته نیست و هردوتیغه به تناسب از سمت پایین به بالا ظریف ترمی شوند و در جراحی های زنان مورد استفاده قرار می گیرد.

قیچی بند ناف

همان گونه که از اسم آن پیداست جهت برش زدن ناف بچه از آن استفاده می شود و دو نیم دایره تیز همدیگر را قطع می کنند. 

قیچی دباکی یا دو بیکی (DEBAKEY)

این قیچی دارای دسته های بلند و تیغه ظریف است که از مفصل قیچی به طول ۳ تا ۵ سانتیمتر دوتیغه قیچی با انحنای ۲۵ تا۶۰ درجه تغییر می کند و حداقل طول دسته قیچی ۱۵ سانتیمتر است، نوعی از این قیچی برای جراحی های خاص از کمر انحنای پیدا می کند.

قیچی میکرو

قیچی بسیار ظریف فنری جهت چشم پزشکی و برای بریدن نخ های جراحی از ۶ صفر به بالا با نوک راست و گرد و در اندازه های مختلف تولید می شود.

قیچی پروانه ای

قیچی فنری ظریف که به شکل پروانه است و در دو طرف قیچی دو بال کوچک جهت استفاده قرار دارد و دارای دو نوک تیز و ظریف است در جراحی های پوست و جراحی های چشم استفاده می شود.

قیچی ساتنسکی

قیچی به طول ۲۰ تا ۲۸ سانتیمتر با دسته بلند مایو شکل و با لبه های ظریف و منحنی که نه تیز است و نه کند. تنها نوک تیغه ها برگشته منحنی از مفصل قیچی بین ۲ تا ۳ سانتی متر می باشد و معمولا طول دسته آن بین ۱۸ تا ۲۵ سانتی متر است.

قیچی یونیورسال

قیچی با لبه های ضخیم بسیار کوتاه که لبه منحنی بالای قیچی دندانه دار بوده و جهت برش به کار می رود. از نظر شناخت شکلی شبیه به قیچی بانداژ می باشد با تیغه های بسیار کوتاه و دسته قوی. شاید ده ها نوع قیچی دیگر وجود داشته باشد که بیان همه آن ها در این مطلب خلاصه نمی گنجد. علاقه مندان می توانند به کاتالوگ های جراحی اسکولاپ، مارتین، الكون یا کاتالوگ های جراحی پاکستانی جهت مطالعه بیشتر مراجعه نمایند.

قیچی پاتس

این قیچی به طول ۱۸ و ۲۰ سانتیمتر است. دو سر آن به طول ۵ سانتیمتر تیز و دارای زاویه ۲۵ تا ۶۰ درجه به سمت چپ و راست می باشد. 

قیچی سیم چین

به طول ۱۲ سانتیمتر با دسته بسیار قوی با زاویه ۲۵ درجه و لبه مضرس (دندانه دار برای برش و قطع نمودن سیم در دندان پزشکی و ارتوپدی به کار می رود.

برگرفته از کتاب: آشنایی با دستگاه های پزشکی
نویسنده: محمد سرشار

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید